סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לזרז לידה?

הרב דב קדרון

כתובות פג ע"ב

  

בגמרא נאמר שזהו דבר שכיח שאשה מתה בחיי בעלה, וכותבים על כך תוספות שייתכן שהסיבה לכך היא משום שהיא מסתכנת בלידה.

מכאן (ומעוד מקורות) למד בעל שו"ת משנה הלכות (חלק ט סימן קפד) שעצם הלידה באשה היא בגדר סכנה, ולכן הוא קבע שאסור לגרום לזירוז הלידה אם אין בכך צורך רפואי, כי אם מקדימים את הלידה ללא צורך אז הסכנה גדולה יותר, כי כאשר הלידה היא בזמנה הטבעי יש על האשה השגחה גדולה יותר על פי החוק שחקק הקב"ה בטבע, אבל אם מקדימים ומזרזים את הלידה אז ההשגחה פחותה והסכנה גדולה יותר.

גם הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן עד) סבור שאסור להקדים את הלידה ללא סיבה רפואית, אולם לדעתו לידה בזמנה כדרך הנשים לא נחשבת לסכנה כלל, כי מאחר שכן ברא השי"ת את העולם שיפרו וירבו, וודאי ברא שיהיה לברכה ולא לסכנה. בנוסף לכך זוהי מצווה בחיוב עשה להוליד בנים, ולא מסתבר שיהיה הציווי להיכנס בסכנה בשביל קיום עשה זה. לכן לדעתו אין בזה סכנה כלל, אכן, זה הוא רק בלידה בזמנה הטבעי, אבל כשרוצים להקדים לידה שלא כפי שהיה צריך להיות אין על זה הבטחה של שמירה, וממילא נכנסת האשה לסכנה, ולכן גם לדעתו אסור להקדים לידה ללא צורך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר