סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזה יהודי נקרא קדוש?

הרב דב קדרון

נדרים יב ע"א

  

איזהו איסר האמור בתורה? אמר הריני שלא אוכל בשר ושלא אשתה יין כיום שמת בו אביו, כיום שמת בו רבו.

תוספות מסבירים שהגמרא עוסקת באדם, שנדר לצום באותו תאריך שמת אביו או רבו בכל השנים הבאות, ועל פי זה יש נוהגים לצום כל שנה ביום הזכרון לפטירת הוריהם.

הלבוש (אורח חיים סימן רפח סעיף ז) מבאר כי התענית היא משום שביום הזה הורע מזלו, לכן אם אירע יום שמת בו אביו בשבת או ביום טוב אין טעם להתענות ביום שלאחריו, כי היום המסוים הזה כבר עבר, ואין צורך להתענות יותר.

העניין הזה נזכר גם במסכת שבועות (כ,א) ושם נאמר "כיום שמת בו פלוני", ויש מפרשים שהכוונה היא לאדם גדול, כלומר שהיו שנהגו להתענות, או שלא לאכול בשר ולשתות יין ביום שנפטר בו אדם גדול.

אמנם בירושלמי (נדרים פ"א ה"א) נזכר גם "כיום שנהרג בו פלוני", ומבאר בעל עלי תמר שהיו כאלו שנהגו שלא לאכול בשר ולא לשתות יין ביום שנהרג פלוני מקרוביו או ממקורביו, אף שלא היה רבו ולא היה גדול בתורה, אלא רק מפני שנהרג על ידי גוי מפני שהוא יהודי - הרי הוא בגדר קדוש. הוא מוסיף בשם בשו"ת פני יהושע שלא רק יהודי שנהרג על ידי גוי מפני שרצה להעבירו על הדת נקרא קדוש, אלא כל יהודי שנהרג על ידי גוי אך ורק מפני שהוא יהודי הרי זה נקרא קדוש, ומשום כך יהודי שהלך לעסקיו בכפרים והרגו גוי כדי לקחת ממונו, ואילו היה גוי לא היה הורגו, הרי הוא קדוש. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר