סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

גוש הימין האמיתי / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

נזיר ג ע"ב


האומר ימין - הרי זו שבועה... דתניא: מניין לאומר ימין שהיא שבועה? שנאמר: נשבע ה' בימינו.

מחכים למשיח שיגיע, אבל לא זו בלבד שהוא לא מגיע, אלא שהצרות מתגברות, הרשעים גוברים והכל נראה שהולך הפוך. מאיפה אפשר לשאוב בטחון שאכן יגיע המשיח והצרות יפסקו?

תשובה מעודדת לשאלה זו עונה רבי פנחס בעל ההפלאה (פנים יפות בשלח יז, טז) על בסיס דברי הגמרא שלנו שאומרת כי המילה 'ימין' היא לשון שבועה. לכן, הוא מסביר, נקראים ימות המשיח בשם 'קץ הימין' (דניאל יב, יג, ובדברי הזהר חלק ב, פרשת בא לג, א על הפסוק הזה), משום שבכינוי הזה מסתתר לא רק תיאור של מה יהיה בסוף, אלא הבטחה, ויותר מכך - שבועה.

משום שברגע שהקב"ה מכנה את ימות המשיח בשם 'ימין', הוא בעצם נשבע שכך אכן יהיה, ובזה מפגין את המחויבות שלו שכך יתבצע בפועל.

על בסיס זה הוא גם מסביר את הפסוק (תהילים עה, יא) "וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק", משום שבאמירה הזאת ישנה גם גדיעת הרשעים וגם הרמת קרן הצדיקים. אולם מאין מגיע הבטחון שכך אכן יהיה, ואולי זוהי תפילה וציפיה בלבד?

אלא, הוא מסביר, אם נחלק את המילה 'צדיק' לשניים, נמצא שהאות הראשונה והאחרונה מרכיבה את המילה 'קץ', ואילו האותיות הפנימיות מרכיבות את המילה 'יד'.

הכלל הוא (זבחים כד, ב), שסתם 'יד' היינו ימין. זאת אומרת שהתייחסות ל'יד', ללא ציון באיזו יד מדובר, כנראה עוסקת ביד ימין, שהיא היד הדומיננטית. ואם כן בעובדה שהפסוק מדבר על הרמת קרנו של הצדיק, היינו קץ היד – קץ הימין, הוא מבטיח לנו בעצם שאמנם אולי נראה כאילו יד הרשעים גוברת, אולם הדבר הזה עתיד להפסק, וזו לא משאלת לב.

שכן רבונו של עולם איננו מייחל לאותם ימים, הוא נשבע שהם יגיעו – קץ הימין. ואז נראה עין בעין כיצד קרני הרשעים נגדעות, וכנגד זה הצדיק יתרומם.

כי הוא נשבע, והוא גם יקיים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר