סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזה נזיר היה שמשון בבטן?

הרב דב קדרון

נזיר ד ע"א

  

שלושה דברים אסורים לנזיר: א. שתיית יין (וכל אשר ייעשה מהגפן). ב. תספורת שיער ראשו. ג. להיטמא למת. הרמב"ם (הלכות נזירות פרק ג הלכה יג) כותב:|

שמשון לא היה נזיר גמור, שהרי לא נדר בנזיר אלא המלאך הפרישו מן הטומאה, וכיצד היה דינו, היה אסור ביין ואסור בתגלחת ומותר להטמא למתים.

על פי זה נפסק שמי שקיבל עליו נזירות שמשון מותר להיטמא למת.

המגיד מדובנא (בספרו כוכב מיעקב, על הפטרת נשא) מסביר שהמלאך אמר לאימו של שמשון לא לשתות יין, ולא הזהיר אותה מלהיטמא למת או מלהסתפר, כי אמנם שמשון היה נזיר כבר מבטן אמו, אך אם אימו מסתפרת או נטמאת למת אין לזה השפעה עליו, ורק האוכל שהיא אוכלת מגיע לעובר, לכן נאסר עליה רק לאכול מוצרים שעשויים מגפן או לאכול אוכל טמא.

היו שהקשו עליו: מדוע היה צריך להסביר שטומאה של האמא אינה משפיעה על העובר, והרי נזיר שמשון אינו אסור בכלל להיטמא למת? אם כן גם אם טומאת האמא הייתה משפיעה על העובר לא היה בזה איסור.

ייתכן ששמשון, בזמן שהיה עובר, היה נזיר גמור, כמו שנאמר (שופטים יג, ז): "כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבֶּטֶן", ובזמן שהיה בבטן אמו, אילו הייתה אפשרות שייטמא למת היה הדבר אסור לו, ורק לאחר שנולד היה דינו כנזיר שמשון. לפי זה מובן מדוע לאחר שכבר אמר המלאך לאימו של שמשון ממה היא צריכה להישמר, ביקש אביו: "יָבוֹא נָא עוֹד אֵלֵינוּ וְיוֹרֵנוּ מַה נַּעֲשֶׂה לַנַּעַר הַיּוּלָּד", כי מכיוון שלאחר שייוולד יהיה דינו שונה, רצה מנוח לדעת את פרטי הנזירות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר