סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

להיות בן אדם / רפי זברגר

קידושין נט ע''א
 

הקדמה 

המשנה הראשונה בפרק עוסקת במקרים שאדם ''שם עינו'' על אשה, ''עשה מעשה'' אך לא סיים את פעולת הקידושין, ובא משהו אחר וקידש את אותה אישה... פוסקת המשנה כי האשה מקודשת לשני. הדוגמא הראשונה של המשנה: האומר לחברו ''צא וקדש לי אשה פלונית'', והלך וקדשה לעצמו – מקודשת לשני. כלומר, השליח מעל בשליחותו, ובמקום לבצע את השליחות ולקדש את האשה למשלח, הוא קידש את האשה לעצמו – כאמור, פוסקת המשנה: האשה מקודשת לשליח.    
 

הנושא

הגמרא מספרת לנו סיפור מדהים, הקשור לאדם אשר ''חוטף'' מחבירו, לאחר שהחבר ''שם ליבו ועינו'' על הדבר:
רב גידל היה מהפך בקרקע מסוימת [מחזר ומבקש לרכוש אותה], תוך כדי "הגיע" רבי אבא וקנאה.
הלך רב גידל ו''קָבָל'' [התלונן] על המעשה בפני רבי זירא. רבי זירא לא ענה ולא פסק, אלא ''העלה'' את השאלה בפני רב יצחק הנפח [זהו מקצועו].
אמר לו רב יצחק: נחכה ל''רגל'' [חג הבא משלושת הרגלים], עד שיעלה רב גידל לרגל.
והינה הגיע החג, ואז מצא רב יצחק את רב אבא ושאלו בזו הלשון: עני המהפך בחררה [עני המתעסק ב''פת לחם'' אך טרם רכש אותה], ובא אחר ונטלה הימנו, מאי [מה הדין במקרה זה]?
ענה לו רב אבא: נקרא רשע [נקרא: ''יורד לחיי חבירו''].
שאלו רב יצחק: אם כן – מדוע נהגת באופן הזה [''חטפת'' לרב גידל את הקרקע שהוא חיזר אחריה]?
ענה רבי אבא: לא ידעתי שכך היה. לא הייתי מודע שרב גידל חיזר אחרי אותה קרקע.
השיב לו רב יצחק: אם כן, עתה, לאחר שנודע לך מה בדיוק קרה, תחזיר לו את הקרקע!
החזיר לו רבי אבא: אין אני מעוניין למכור לו את הקרקע, כיוון שזו הייתה הקרקע הראשונה שקניתי בחיי, ואין זה ''סימן טוב'' למכור את הקרקע הראשונה שקניתי...
סוף הסיפור מדהים: רב גידל לא רצה ''לרדת'' לקרקע זו, משום שכתוב (משלי, ט''ו, כ''ז): וְשׂוֹנֵ֖א מַתָּנֹ֣ת יִחְיֶֽה , רבי אבא לא ''ירד'' לקרקע, בגלל שרב גידל היפך [חיזר] אחרי הקרקע. לא זה ירד לקרקע, לא זה ירד לקרקע, ולכן הקרקע נקראת: קרקע של חכמים... 
 

מהו המסר

המשפט עני המהפך בחררה הפך להיות מושג, המביע בדיוק את המציאות המתוארת במשנה, ובסיפור המדהים לעיל. אדם אשר ''שם עין'' על משהו, התחיל לחזר אחריה, למרות שלא ביצע קניין, ומישהו אחר בא וחוטף לו: נקרא רשע.
 נחשוב על מספר מצבים נוספים של ''חררה'':
• אדם המהפך ב"חניה'' ובא אחר וחונה באותה חניה – נכנה אותו ''חטפן''.
• אדם המהפך ב''מוצר בסופר'' ובא משהו אחר ולוקח את המוצר – אינו ''בן אדם''.
• אדם המהפך ב''מקום עבודה'' ובא משהו אחר ומתקבל לאותה עבודה – הריהו ''מעין גזלן''.
נשתדל כולנו להיות ''בני אדם'' ולא לחטוף לאף אחד שום דבר.
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלימה של אילנה בת שרח.
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר