סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם אשה מתה בעוון הדור?

הרב דב קדרון

סוטה לז ע"ב

  

בגמרא נאמר שכל אחד מאותם שש מאות אלף מישראל שיצאו ממצרים נעשה ערב עבור כל היהודים האחרים, ומכאן נובע הכלל: כל ישראל ערבים זה לזה, כלומר שכל יהודי אחראי לכך שגם יהודים אחרים יקיימו את דברי התורה.

בגמרא אין התייחסות מפורשת לנשים, אך כבר כתב הרא"ש במס' ברכות (דף כ' סי' י"ג) שנשים אינן בכלל הערבות.

הרב יחזקאל לנדא, בעל הנודע ביהודה, הספיד את אשתו הצדקת ביום חמישי, כ"ח טבת שנת תק"ן, ובדבריו (אהבת ציון דרוש ז) אמר שידוע שאנשים צדיקים מתים לפעמים בעוון הדור, אולם יש לשאול האם ייתכן שגם נשים צדיקות ימותו בעוון הדור?
הוא אמר שלכאורה אם מותו של הצדיק בעוון הדור נובע מתוך זה שהצדיק, כמו כל יהודי, ערב לכך שכולם יקיימו את מצוות התורה, מכיוון שנשים אינן בכלל ערבות נראה שאשה צדיקה לא מתה בעוון הדור, אולם הוא הוכיח שמיתה בעוון הדור אינה נובעת מתוך עניין הערבות, שהרי במס' שבת (דף ל"ג ע"ב) נאמר שבזמן שאין צדיקים בדור תינוקות של בית רבן נתפסין על הדור, וילדים אינם בכלל ערבות, אלא רק אלו שמעל גיל 20.

על פי זה הוא הסיק: "שמה שהצדיקים נתפסים בעון הדור אין הטעם משום הערבות, ודרכי ה' נסתרו, ואדם ילוד אשה אין להתבונן בדרכי ה', וכל משפטיו אמת וצדקו יחדיו", "וכמו שהצדיק נתפס בעון הדור כן הוא ג"כ אשה צדיקת נתפסת בעון הדור", והוסיף בענוותנותו שהוא אינו ראוי להיתפס בעוון הדור, אבל אשתו הצדקת הייתה ראויה ונתפסה בכך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר