צדק צדק תרדף
סנהדרין לב ע"ב
"ריש לקיש רמי: כתיב בצדק תשפט עמיתך וכתיב צדק צדק תרדף, הא כיצד? כאן - בדין מרומה, כאן - בדין שאין מרומה.
רב אשי אמר... אחד לדין ואחד לפשרה. כדתניא: צדק צדק תרדף - אחד לדין ואחד לפשרה".
ריש לקיש ורב אשי דרשו אלו הלכות נלמדות מכפילות הצדק. והסוגיה הבאה: "תנו רבנן: צדק צדק תרדף - הלך אחר בית דין יפה" עוסקת בדרשת המילה תרדף.
ועוד יש לדרוש שכפילות המילה צדק מורה על כך שצדק אמיתי הוא צדק לכל צד. צד ק' – לאחר שכל צד הפנים היטב את הצד שלו, עליו גם לחקות את הצד השני כקוֹף, ולהפנים גם את צדקתו שלו.
כיוצא בדבר, להתווכח פירושו להווכח במה כל צד צודק. צדק צדק תרדוף – צדק לצד זה וצדק לצד זה.