סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מס הכנסה נחשב מעשר כספים?

הרב דב קדרון

גיטין מד ע"א

 

בגמרא מובאת ברייתא האומרת שאם המלך לקח בכוח את התבואה של יהודי, לא בגלל חוב שהיה אותו יהודי חייב, אלא סתם תפסו את תבואתו בלי הצדקה, אזי אותו יהודי פטור מלהפריש מעשרות על אותה תבואה.

הרה"ג מצליח מאזוז זצ"ל (כתב עת אור תורה רכו, עמוד רד) כתב שמכיוון שדיני מעשר כספים נלמדים ממעשר תבואה, ניתן ללמוד מכאן שאדם שמרוויח סכום מסוים, אולם הממשלה גובה מתוך הסכום הזה מס, אותו אדם אינו חייב להפריש מעשר כספים עבור הסכום שהרוויח ונלקח על ידי הממשלה, כשם שאינו חייב להפריש מעשר מהתבואה שנלקחה על ידי הממשלה.

חידוש גדול הרבה יותר כותב בעל שו"ת ציץ אליעזר (חלק ט סימן א פרק ה), על פי דברי הט"ז (יו"ד רמט סק"א) שהחשיב תשלום מסים לשלטון כתשלום – לצדקה, ועל פי זה הוא כותב שהכספים שמשלם אדם למס הכנסה יכולים להיחשב כמעשר כספים, ואם כך הדבר בתשלום לשלטון של נכרים, כל שכן מי שמשלם מהכנסותיו עבור מסים - לישראל שהכל הולך כמעט לצרכי הציבור - הישראלי.

הוא מיקל גם בעניין נוסף, ומתיר למי שהולך מחוץ לארץ לארץ ישראל לשם מצוה, ולמען ילמד ליראה את ד' בחצרות בית אלקינו, להוציא ממעות מעשר על הוצאות הדרך. אמנם הוא עצמו מציין שיש גם פוסקים שמחמירים ולא מתירים זאת.

תגובות

  1. יט אדר ב תשפ"ד 14:45 ומה עם דמי ביטוח לאומי? הרי זה הולך באופן מובהק לאנשים שזקוקים לסיוע כספי. | המואזין

    כמו כן חלק ממס ההכנסה הולך לתקצוב חינוך יהודי, ישיבות וכוללים. האם זה לא נחשב לצדקה?

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר