סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

קשה יותר לתקן מאשר לקלקל

הרב דב קדרון

קדושין נט ע"ב

 

כל הכלים יורדים לידי טומאתן במחשבה, ואין עולים מטומאתן אלא בשינוי מעשה.

הכלל הזה, העוסק בדיני קבלת טומאה של כלים - יש בו רמז לטבע האנושי.

כח המחשבה, אם הוא משמש לטומאה הרי הוא מטמא את האדם כולו. הוא הגורם לאדם שיהיה ראוי לטומאה. ללא מחשבה בענייני טומאה לא היה האדם נטמא בעבירה. לכן אמרו ש"הרהורי עבירה קשים מעבירה", כי הם הבסיס שבגללו ומחמתו מתבצעת העבירה.

אכן מי שכבר שקע בטומאה לא יוכל לשנות את דרכו באמצעות שינוי המחשבה בלבד, כי אחרי שכולו היה שקוע בטומאה כבר אין מחשבתו שולטת על גופו, אלא להיפך, גופו הוא זה ששולט על מחשבתו, וכדי להפך את המצב הזה עליו "להתחיל מלמטה" קודם כל בשינוי מעשה - לשנות את מעשיו ממעשי טומאה למעשי טהרה, וכך יוכל לאט לאט להמשיך ולהשפיע בסוף גם על מחשבותיו שיפסיקו להיות נשלטות ויתחילו להיות שולטות על גופו לטהרו ולקדשו. אין עולים מטומאתן אלא בשינוי מעשה.

קלקול שמתחיל במחשבה אינו יכול להיות מתוקן במחשבה בלבד, אלא נדרש מעשה שיעקור את ההשפעה של המחשבה הראשונה. בדרך כלל יותר קשה לתקן מאשר לקלקל. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר