לימוד הלכה מבני חת
בבא בתרא סט ע"א
"ולא את חרוב המורכב ולא סדן השקמה וכו'.
מנא הני מילי? אמר רב יהודה אמר רב, דאמר קרא: (בראשית כג, יז) וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה [אֲשֶׁר לִפְנֵי מַמְרֵא הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ וְכָל הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה אֲשֶׁר בְּכָל גְּבֻלוֹ סָבִיב], מי שצריך לגבול סביב, יצאו אלו שאין צריכין לגבול סביב".
לכאורה קשה,
איזו ראיה ניתן להביא מבני חת מפשוטו של מקרא?!
וכי מפני שהסכימו שאברהם יקח את כל העץ אשר בשדה, נלמד ממנהגם הלכה?!
אלא, שכיון שכל עניני מקח וממכר תלויים בלשון בני אדם (וכמו כן גם הלכות נדרים ושבועות), לכן הנהגת עם הארץ אף לפני מתן תורה יש בה להראות מהו המקובל במנהג ובלשון בני אדם.