סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ואוכלת בגינו תרומה ומסבירים: המדובר דווקא בתרומה דרבנן [שמדברי סופרים] ולא בתרומה שקדושתה מן התורה. ומנסים להביא ראיה לעיקר הדבר, תא שמע [בא ושמע] ראיה מברייתא: אכל תרומה טמאה של כהן — משלם לו חולין טהורים. ואם שילם חולין טמאיםסומכוס אומר משום (בשם) ר' מאיר: אם עשה זאת בשוגג — תשלומיו תשלומין, במזיד — אין תשלומיו תשלומין כלל. וחכמים אומרים: אחד זה ואחד זה תשלומיו תשלומין, וחלה עליהם קדושת תרומה, למרות שזו תרומה טמאה, וחוזר ומשלם חולין טהורין.

והוינן [ועסקנו] בה בשאלה זו: מדוע לשיטת ר' מאיר כשמשלם לו חולין טמאים במזיד אין תשלומיו תשלומין? אדרבה, צריך לומר — תבא עליו ברכה, שאכל מיניה מידי [ממנו דבר] דלא קחזי ליה [שאינו ראוי לו] אפילו בימי טומאתו, שהרי תרומה טמאה טעונה שריפה, וקא משלם [ומשלם] לו חולין טמאים, שהם מידי דקחזי ליה [דבר שראוי לו] בימי טומאתו (ואף שאחר כך כשחלה קדושה על התשלומים הם נעשים תרומה טמאה, מכל מקום בשעה ששילם נתן דבר הראוי).

ואמר רבא ואמרי לה כדי יש אומרים אותה, את השמועה הזאת, סתם, בלי שם אומרה]: חסורי מיחסרא והכי קתני [חסרה הברייתא וכך יש לשנותה]: אכל תרומה טמאה — משלם כל דהו [כלשהו, כל דבר] אפילו חולין טמאים. אכל תרומה טהורה — משלם חולין טהורין, ואם שילם חולין טמאים — בזה נחלקו, שסומכוס אומר משום (בשם) ר' מאיר: בשוגג — תשלומיו תשלומין, במזיד — אין תשלומיו תשלומין. וחכמים אומרים: בין בשוגג בין במזיד — תשלומיו תשלומין, וחוזר ומשלם חולין טהורין.

ומכאן לענייננו, והא הכא [והרי כאן] דמדאורייתא תשלומי מעליא הוי [שמן התורה תשלום מעולה, גמור, הוא] מה ששילם, ונעשה קניינו של הכהן לגמרי, דאי מקדש בהו [שאם מקדש בהם] כהן אשה — תפסו לה קידושי [תופסים בה הקידושין], ואמור רבנן [ואמרו חכמים] לשיטת סומכוס שאין תשלומיו תשלומין, וקשרינן [ומתירים אנו] על ידי כך אשת איש לעלמא [לעולם, לכול]. נמצא שעל ידי קנס זה שמדברי סופרים אנו מבטלים את הקידושין, למרות שמן התורה הם חלים!

ומשיבים: מאי [מה פירוש] אין תשלומיו תשלומין דקאמר [שאמר] ר' מאיר — כוונתו היא: דבעי למיהדר שלומי [שצריך לחזור ולשלם] חולין טהורין, אבל קדושה חלה גם על מה שהפריש תחילה. ושואלים: אי הכי [אם כך] היא שיטת סומכוס, אם כן היינו [זהו] כדעת רבנן [חכמים] שלפי פירוש זה שניהם אומרים אותו דבר!

ומשיבים: אמר רב אחא בריה [בנו] של רב איקא: לענין קנסו שוגג אטו [משום] מזיד איכא בינייהו [יש ביניהם הבדל]. ובזה הם חלוקים: שלדעת סומכוס אם הפריש בשוגג תשלומיו תשלומים ולא קנסו אותו שיחזור וישלם אחרים, ולדעת חכמים אפילו בשוגג צריך לחזור ולשלם אחרים, שגזרו שוגג משום מזיד.

ומציעים עוד, תא שמע [בא ושמע] ראיה אחרת: דם קרבנות שנטמא, וזרקו על גבי המזבח, אם לא ידע שטמא היה וזרקו בשוגג — הורצה, ונתקבל הקרבן, ויצא בו בעליו ידי חובתו. ואם זרקו במזיד — לא הורצה.

והא הכא דמדאורייתא ארצויי מרצה [והרי כאן שמן התורה מרצה הוא], דתניא כן שנינו בברייתא]: על מה הציץ של הכהן גדול מרצה — על הדם, ועל הבשר, ועל החלב שנטמא, בין בשוגג בין במזיד, בין באונס בין ברצון, בין ביחיד בין בצבור. ואמרי רבנן [ואמרו חכמים] כי במזיד לא הורצה וצריך להביא קרבן אחר, אבל הקרבן האחר הרי לא היה חייב מן התורה, ואם כן קא הדר מעייל [וחוזר ומכניס] חולין לעזרה!

אמר ר' יוסי בר חנינא: אין מכאן ראיה, כי מאי [מה פירוש] "לא הורצה" דקאמר [שאמר] — הכוונה היא לא הורצה עד כדי להתיר בשר הקרבן באכילה, אבל בעלים נתכפרו בו, ואינם חייבים בקרבן אחר.

ומקשים: סוף סוף קמתעקרא [נעקרת] אכילת בשר מקרבן זה, שמדין תורה היה מצוה לאכול אותו, וכתיב [ונאמר]: "ואכלו אתם אשר כפר בהם" (שמות כט, לג), מלמד בכתוב זה שהכהנים אוכלים ובעלים מתכפרים על אכילה זו! אמר ליה [לו]: שב ואל תעשה שאני [שונה]. שיש לומר כי בידי חכמים רשות לעקור מצוה מן התורה על ידי "שב ואל תעשה", כלומר, על ידי מניעה מלעשות דבר, אבל אין בכוחם לעקור מצוה בעשיית מעשה בפועל.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר