סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

טעם אחדמפני האנסין, שמא אותו גוי יקח את הדינר לעצמו, ויכריח את מוכר הבשר לתת לו בשר בלא תשלום. ועוד טעם אחדשמא מוכרי הבשר מוכרין לו לגוי זה בשר נבלות וטרפות שברשותם, שהרי אינם יודעים שהוא שליח של ישראל, ויביאם למשלח, ויכשילו באכילת איסור.

ודנים בברייתא זו, אמר מר [החכם בברייתא]: ובזמן ששולח אדם מישראל ירך לגוי, בין שהיא שלימה בין שהיא חתוכהאינו צריך ליטול הימנה (ממנה) גיד הנשה. ושואלים: במאי עסקינן [במה, באיזה אופן, עוסקים אנו] בהלכה זו? אילימא [אם תאמר] שמדובר במקום שבו מכריזין הקצבים הישראלים שהיום נמכר בשר בהמה נבלה וטרפה לגויים. ובמקום כזה קונים היהודים בשר מן הגויים, אלא אם כן הוכרז באותו יום שנמכר לגויים בשר אסור — ירך חתוכה אמאי [מדוע] אינו צריך ליטול הימנה גיד הנשה? והרי כיון דלא אכרוז [שלא הכריזו] היום שנמכר לגויים בשר האסור באכילה, אתי למיזבן מיניה [יבואו היהודים לקנות ממנו, מהגוי], שיחשבו כי מירך חתוכה זו שקנה ניטל גיד הנשה, ויבואו לאוכלה!

אלא פשיטא [פשוט] שמדובר בברייתא זו במקום שבו אין מכריזין על מכירת בשר אסור לגויים. ובמקום כזה אין היהודים קונים מן הגוייםאימא מציעתא [אמור את ההלכה האמצעית שבברייתא]: מפני שני דברים אמרו שאין מוכרין נבלות וטרפות לגוי: אחד, מפני שמטעהו. ואחד, שמא יחזור וימכרנה לישראל אחר. ואולם

אי [אם] מדובר במקום שבו אין מכריזין על מכירת בשר אסור לגויים — הא לא אתי למיזבן מיניה [הרי לא יבואו לקנות ממנו]! אלא פשיטא [פשוט] שמדובר במקום שמכריזין.

ומעתה אימא סיפא [אמור את סופה] של הברייתא: לא יאמר אדם לגוי "קח (קנה) לי בדינר זה בשר" מפני שני דברים, אחדמפני האנסין, ואחדשמא מוכרין לו נבילות וטרפות, ואי [ואם] מדובר במקום שמכריזין, אי איתא דהוה [אם אמנם היה מקרה שהיתה] טרפהאכרוזי הוו מכרזי [היו מכריזים על כך]!

אלא פשיטא [פשוט] שמדובר במקום שאין מכריזין, ונמצא אם כן שאתה מעמיד את רישא וסיפא [ראשה וסופה] של הברייתא במקום שאין מכריזין, ואילו את מציעתא [האמצעית] במקום שמכריזין!

אמר אביי: אין [כן], באמת כך צריך להעמיד, רישא וסיפא [ראשה וסופה] במקום שאין מכריזין, מציעתא [האמצעית] במקום שמכריזין.

ואילו רבא אמר: הברייתא כולה מדברת במקום שמכריזין, רישא וסיפא [בהתחלה ובסוף] מדובר באופן שהכריזו, מציעתא [באמצעית] מדובר במקום שמכריזים אבל במקרה זה לא הכריזו.

ואילו רב אשי אמר: כולה מדברת במקום שאין מכריזין, ומציעתא [והאמצעית] האומרת שאסור למכור לגוי אינה מעיקר הדין, אלא גזירה שמא ימכרנה בפני ישראל.

א למעלה דובר על ההכרזה שמכריזים אם נמכרה טריפה לגוי, ועתה מבררים: היכי מכרזינן [איך, באיזו לשון, מכריזים]? אמר רב יצחק בר יוסף, אומרים: נפל בישרא לבני חילא [נפל בשר לבני העיר], שבא לידינו בשר עבור הגוים.

ולימא נפל טריפתא לבני חילא [ושיאמרו נפלה טריפה לבני העיר הגוים]! ומשיבים: אם יכריזו בלשון זו לא זבני [לא יקנו], הגוים בשר זה, מפני שבזוי בעיניהם לאכול דבר שאין ישראל רוצים לאכול.

ושואלים: והא קמטעי להו [והרי באופן הכרזה זה שהצענו, הוא מטעה אותם, את הגוים, בכך], שאין הם יודעים שזהו בשר טריפה? ומשיבים: אינהו הוא דקמטעו נפשייהו [הם שמטעים את עצמם], שהרי אינו אומר להם איזה בשר הוא מוכר. ומביאים ראיה שאין זו נחשבת הטעיה,

כי הא [כמו מעשה זה], שמר זוטרא בריה [בנו] של רב נחמן הוה קאזיל [היה הולך] מהעיר סיכרא שבבבל לבי [לבית] מחוזא, ובאותה עת רבא ורב ספרא הוו קא אתו [היו הולכים] לעיר סיכרא, פגעו אהדדי [פגשו זה את זה]. הוא, מר זוטרא, סבר [סבור היה] כי רבא ורב ספרא לאפיה [לקדם פניו] הוא דקאתו [שהם באו], אמר להו [להם]: למה להו לרבנן דטרוח ואתו כולי האי [מדוע להם לחכמים שטרחו ובאו כל כך]? אמר ליה [לו] רב ספרא: אנן לא הוה ידעינן דקאתי מר [אנו לא ידענו שאדוני בא]. אי הוה ידעינן, טפי הוה טרחינן [אם היינו יודעים, יותר היינו טורחים].

אמר ליה [לו] רבא לרב ספרא: מאי טעמא [מה טעם] אמרת ליה הכי [לו כך], דאחלישתיה לדעתיה הרי החלשת את דעתו], שהודעת לו שלא באנו לקבל את פניו? אמר ליה [לו] רב ספרא לרבא בתשובה: והא [והרי] אילו לא הייתי מספר שלא יצאנו כדי לקבל את פניו קא מטעינן ליה [אנו נמצאים שמטעים אותו]! אמר לו רבא לרב ספרא: אין זה נחשב שאנו מטעים אותו, שכן איהו הוא דקא מטעי נפשיה [הוא זה שמטעה עצמו].

ב ומביאים עוד בענין מכירת נבילות וטריפות לגוי, ובמקום שמכריזים בו כשנמכרת טריפה לגוי. מסופר: ההוא טבחא [שוחט אחד] שאמר ליה לחבריה [לו לחבירו]:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר