סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

טׇהֳרָה מְדַחֲיָא טוּמְאָה לָא מְדַחֲיָא וּמָר סָבַר אֲפִילּוּ טוּמְאָה נָמֵי מְדַחֲיָא
אִיתְּמַר הָיוּ שְׁלִישִׁיתָן זָבִין וּשְׁלִישִׁיתָן טְהוֹרִין וּשְׁלִישִׁיתָן טְמֵאֵי מֵתִים אָמַר רַבִּי מָנִי בַּר פַּטִּישׁ אוֹתָן טְמֵאֵי מֵתִים אֵינָן עוֹשִׂין לֹא אֶת הָרִאשׁוֹן וְלֹא הַשֵּׁנִי
בָּרִאשׁוֹן לָא עָבְדִי הִגְדִּילוּ זָבִין עַל הַטְּהוֹרִים דְּלָא עָבְדִי בְּטוּמְאָה הָוֵה לֵיהּ טְמֵאֵי מֵתִים מִיעוּטָא וּמִיעוּטָא לָא עָבְדִי בָּרִאשׁוֹן בַּשֵּׁנִי לָא עָבְדִי נִצָּרְפוּ זָבִין עִם טְמֵאֵי מֵתִים דְּלָא עָבְדִי בָּרִאשׁוֹן הָווּ לְהוּ רוּבָּא וְרוּבָּא לָא מִדְּחוּ לְפֶסַח שֵׁנִי:
מַתְנִי' הַפֶּסַח שֶׁנִּזְרַק דָּמוֹ וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע שֶׁהוּא טָמֵא הַצִּיץ מְרַצֶּה נִטְמָא הַגּוּף אֵין הַצִּיץ מְרַצֶּה מִפְּנֵי שֶׁאָמְרוּ הַנָּזִיר וְעוֹשֵׂה פֶסַח הַצִּיץ מְרַצֶּה עַל טוּמְאַת הַדָּם וְאֵין הַצִּיץ מְרַצֶּה עַל טוּמְאַת הַגּוּף
נִטְמָא טוּמְאַת הַתְּהוֹם הַצִּיץ מְרַצֶּה:
גמ' טַעְמָא דְּנִזְרַק וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע אֲבָל נוֹדַע וְאַחַר כָּךְ נִזְרַק לֹא מְרַצֶּה
וּרְמִינְהוּ עַל מָה הַצִּיץ מְרַצֶּה עַל הַדָּם וְעַל הַבָּשָׂר וְעַל הַחֵלֶב שֶׁנִּטְמָא בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד בֵּין בְּאוֹנֶס בֵּין בְּרָצוֹן בֵּין בְּיָחִיד בֵּין בְּצִיבּוּר
אָמַר רָבִינָא טוּמְאָתוֹ בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד הוּרְצָה זְרִיקָתוֹ בְּשׁוֹגֵג הוּרְצָה בְּמֵזִיד לֹא הוּרְצָה
רַבִּי שֵׁילָא אָמַר זְרִיקָתוֹ בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד הוּרְצָה טוּמְאָתוֹ בְּשׁוֹגֵג הוּרְצָה בְּמֵזִיד לֹא הוּרְצָה
אֶלָּא הָא דְּקָתָנֵי בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד הָכִי קָאָמַר נִטְמָא בְּשׁוֹגֵג וּזְרָקוֹ בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד הוּרְצָה
וְהָא דְּקָתָנֵי דָּם שֶׁנִּזְרַק וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע טַעְמָא דְּנִזְרַק וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע אֲבָל נוֹדַע וְאַחַר כָּךְ נִזְרָק לָא הוּא הַדִּין דַּאֲפִילּוּ נוֹדַע וְאַחַר כָּךְ נִזְרַק
וְהַאי דְּקָתָנֵי נִזְרַק וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע מִשּׁוּם דְּבָעֵי לְמִתְנֵי סֵיפָא נִטְמָא הַגּוּף אֵין הַצִּיץ מְרַצֶּה דַּאֲפִילּוּ נִזְרַק וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע לָא קָתָנֵי רֵישָׁא נָמֵי נִזְרַק וְאַחַר כָּךְ נוֹדַע:
נִטְמָא טוּמְאַת הַתְּהוֹם וְכוּ' בָּעֵי רָמֵי בַּר חָמָא כֹּהֵן הַמְרַצֶּה בְּקׇרְבְּנוֹתֵיהֶן הוּתְּרָה לוֹ טוּמְאַת הַתְּהוֹם אוֹ לָא מִי אָמְרִינַן כִּי גְּמִירִי טוּמְאַת הַתְּהוֹם בִּבְעָלִים בְּכֹהֵן לָא גְּמִירִי אוֹ דִילְמָא בְּזִבְחָא גְּמִירִי לָא שְׁנָא בְּכֹהֵן וְלָא שְׁנָא בִּבְעָלִים
אָמַר רָבָא תָּא שְׁמַע דְּתָנֵי רַבִּי חִיָּיא לֹא אָמְרוּ טוּמְאַת הַתְּהוֹם אֶלָּא לְמֵת בִּלְבַד מֵת לְמַעוֹטֵי מַאי לָאו לְמַעוֹטֵי טוּמְאַת הַתְּהוֹם דְּשֶׁרֶץ
וּבְמַאי עָסְקִינַן אִי נֵימָא בִּבְעָלִים וּבְמַאן אִי בְּנָזִיר מִי מַהֲנֵי בֵּיהּ כִּי יָמוּת מֵת עָלָיו אָמַר רַחֲמָנָא
אֶלָּא בְּעוֹשֵׂה פֶסַח הָנִיחָא לְמַאן דְּאָמַר אֵין שׁוֹחֲטִין וְזוֹרְקִין עַל טְמֵאֵי שֶׁרֶץ אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר שׁוֹחֲטִין וְזוֹרְקִין עַל טְמֵאֵי שֶׁרֶץ הַשְׁתָּא טוּמְאָה יְדוּעָה הוּתְּרָה לוֹ טוּמְאַת הַתְּהוֹם לֹא כׇּל שֶׁכֵּן
אֶלָּא לָאו בְּכֹהֵן וּשְׁמַע מִינַּהּ הוּתְּרָה לוֹ טוּמְאַת הַתְּהוֹם
אָמַר רַב יוֹסֵף לֹא לְעוֹלָם בִּבְעָלִים וּבְפֶסַח וּלְמַעוֹטֵי טוּמְאַת הַתְּהוֹם דְּזִיבָה
וְטוּמְאַת תְּהוֹם דְּזִיבָה לֹא מְרַצֶּה וְהָתַנְיָא רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר שׁוֹמֶרֶת יוֹם כְּנֶגֶד יוֹם שֶׁשָּׁחֲטוּ וְזָרְקוּ עָלֶיהָ

רש"י

טהרה מדחיא. טומאה לשני כי עבדי ציבור בטהרה: בראשון לא עבדי. דהא טמאי מתים מיעוטא ובשני לא עבדי דהואיל וטהרו זבין עכשיו נמצאו רוב ציבור צריכין לו ורובא דציבור בשני לא עבדי: מתני' הפסח שנזרק את דמו ואח''כ נודע שהוא טמא. הפסח או הדם: הציץ מרצה. ופטור מפסח שני: נטמאו. בעליו טומאת הגוף במת: אין הציץ מרצה. וחייב לעשות פסח שני דהא בשעת זריקה לאו בר מיעבד פסח הוא דרחמנא דחייה: הנזיר. דכתיב ביה (במדבר ו) וכי ימות מת וגו' והימים הראשונים יפלו אם נטמא במת קודם הבאת קרבנותיו סותר: הציץ מרצה על טומאת הדם. ותגלחתו כשירה ומותר לשתות יין ולטמא למתים: ואין הציץ מרצה על טומאת הגוף. ואם נטמא בעת הבאת קרבנותיו סותר את הכל: נטמא גופו. בטומאת התהום בטומאת ספק כדמפרש בגמרא הרי זה מרצה דהלכה למשה מסיני היא דהותרה טומאת התהום להם כדאמר בגמרא ובתוספתא מפרש לה הכי כיצד אמרו לו קבר היה עמך בבית שנכנסת בו תחת האבן שישבת עליה ונודע לו עד שלא עשה פסחו צריך לעשות פסח שני משעשה אין צריך לעשות פסח שני. וכן נזיר שהיה הולך להביא קרבנותיו אמרו לו מת היה עמך בבית שנכנסת בו ונודע לו בין עד שלא הביא קרבנותיו בין משהביא קרבנותיו צריך להביא קרבן טומאה אבל אמרו לו קבר התהום עמך בבית שנכנסת בו תחת האבן שישבת עליה ונודע לו עד שלא הביא קרבנותיו צריך להביא קרבן טומאה ומהו קרבן טומאה אשם ושתי תורים ומתחיל למנות נזירות אחרת. בתוספת' דזבחים: גמ' בין בשוגג בין במזיד. קס''ד דהכי קאמר שזרקו בין בשוגג בין במזיד ומשני דהאי שוגג ומזיד אטומאה קאי אבל זריקה בעינן שוגג: בקרבנותיהן. דנזיר ועושה פסח הותרה לו אם נטמא גופו בספק טומאה וקרבן יחיד אינו דוחה שבת וטומאה: כי גמירי. דטומאת התהום מותרת להם בבעלים הוא דגמירי אבל בכהן לא: או דילמא בזיבחא גמירי. בקרבנות הללו בפסח ובקרבנות נזיר גמירי דהותרה להם טומאת התהום של גוף הילכך לא שנא בבעלים ולא שנא בכהן: לא אמרו טומאת התהום. דהותרה בנזיר ועושה פסח: אלא במת בלבד. אבל שאר טומאות ספק לא הותרו: ובמאן. במי תארע טומאת התהום זו דשרץ דקאמר לא הותרה: אי בנזיר מי מהניא ביה. אפילו טומאות דשרץ [ודאי] לסתור מניינו והבאת קרבנותיו: וכי ימות עליו כתיב. פתע זה שוגג פתאום זה מזיד בכריתות (דף ט.): הניחא למאן דאמר. לקמן בפרק האשה (דף צ:): ה''ג אלא לאו בכהן: לעולם בבעלים. ובעושה פסח ודקשיא לך הא לא מהניא ביה טומאה אחריתי איכא טומאת זיבה שהיא שבעת ימים ואין שוחטים וזורקים עליו ואשמעינן רבי חייא דטומאת התהום דזיבה כגון זב בשביעי שלו דספק הוא שמא יראה היום ויסתור כל מה שמנה ספק לא יראה והרי הוא כטמא שרץ דחזי לאורתא והויא לה טומאת התהום ופסלא ביה:

תוספות

בראשון לא עבדי הגדילו זבין על הטהורין כו'. נראה לר''י דס''ל כרב ולא כשמואל דאמר ויעשו את הפסח במועדו מאי עבדת ביה דלדידיה כיון שאין רוב טהורין לא מידחו טמאים לפסח שני: נזרק דמו ואח''כ נודע שהוא טמא כו'. פי' בקונטרס שהוא טמא הדם או הבשר וקשה לריב''א דבטומאת בשר ע''כ ציץ לא מרצה לאכילה אלא לפטור מפסח שני וכמ''ד הציץ מרצה על אכילות וכר' נתן דלא בעי אלא גברא דחזי וא''כ היכי דייק טעמא דנזרק ואח''כ נודע הא נודע ואח''כ נזרק לא מרצה ציץ והיינו לפוטרו מפסח שני וע''כ הא דלא מרצי היינו מדרבנן מדמפליג בין שוגג למזיד וכן אמר בהאשה רבה (יבמות דף צ. ושם) והיכי מחייבי ליה רבנן בפסח שני כיון דמדאורייתא פטור הוי חולין בעזרה ועוד הא לעיל (דף עח:) תנן נטמא בשר וחלב קיים אינו זורק את הדם והיינו מדרבנן דמוקי לה כרבי נתן וא''כ הא דדייק רב לעיל אם זרק הורצה היינו אפילו מדרבנן ונודע קודם זריקה מיירי מדקאמר לא יזרוק ונראה לריב''א דלא מיירי מתני' אלא בטומאת דם והא דדייק בגמ' הא נודע ואחר כך נזרק לא היינו להתיר בשר באכילה אבל פטור מלעשות פסח שני מיהו יש ליישב פירוש הקונטרס דהא דקאמר הציץ מרצה היינו להקטיר האימורין הא נודע ואח''כ נזרק לא מרצה להקטיר האימורים ופטור מפסח שני: הוא הדין נודע ואחר כך נזרק. וא''ת א''כ מאי דוחקיה דר' שילא לחלק בין טומאה לזריקתו כיון דלאו דווקא קתני במתניתין נזרק ואח''כ נודע ואומר ר''י דר' שילא לאו אהך קושיא אמרה אלא אמאי דפריך בהקומץ רבה (מנחות דף כה:) אהך ברייתא דעל מה הציץ מרצה מברייתא דקתני דם שנטמא וזרקו בשוגג הורצה במזיד לא הורצה והכא אסיק ליה אגב תירוצא דרבינא: לאו למעוטי טומאת התהום דשרץ. וא''ת היכי שייך טומאת התהום בשרץ והא לא מטמא אלא במגע וטומאת התהום אינה בגלוי אלא מכוסה וטמון בעפר בתבן או בצרור כדתניא לקמן (דף פא:) ויש לומר כגון שהכניס ידו בעפר ונגע: אי בנזיר וכי ימות מת עליו אמר רחמנא. תימה לר''י דילמא לעולם בנזיר ונפקא מינה אם שחט קרבנות ונטמא דלא מרצי ציץ וכן קשה בסמוך דקאמר אלא למ''ד שוחטין וזורקין כו' הא מכל מקום נפקא מינה לאם שחט פסחו כדפי' ואומר ר''י דלא בעי למימר הכי דא''כ תיפשוט דבזיבחא גמירי לא שנא בבעלים ול''ש בכהן:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר