|
טקסט הדף מנוקד
וְהָא מָר לָא תְּלָתָא אָמַר וְלָא שְׁבַע אָמַר אֲמַר לֵיהּ אִיבְרָא בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה מֵעֵין חֲתִימָה הִיא וְאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל הַמַּבְדִּיל צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר מֵעֵין חֲתִימָה סָמוּךְ לַחֲתִימָתוֹ וּפוּמְבְּדִיתָאֵי אָמְרִי מֵעֵין פְּתִיחָתָן סָמוּךְ לַחֲתִימָתָן
מַאי בֵּינַיְיהוּ אִיכָּא בֵּינַיְיהוּ יוֹם טוֹב שֶׁחָל לִהְיוֹת אַחַר הַשַּׁבָּת דְּחָתְמִינַן בֵּין קוֹדֶשׁ לְקוֹדֶשׁ מַאן דְּאָמַר מֵעֵין פְּתִיחָתָן סָמוּךְ לַחֲתִימָתָן לָא בָּעֵי לְמֵימַר בֵּין קְדוּשַּׁת שַׁבָּת לִקְדוּשַּׁת יוֹם טוֹב הִבְדַּלְתָּ וּמַאן דְּאָמַר מֵעֵין חֲתִימָתָן סָמוּךְ לַחֲתִימָתָן בָּעֵי לְמֵימַר בֵּין קְדוּשַּׁת שַׁבָּת לִקְדוּשַּׁת יוֹם טוֹב הִבְדַּלְתָּ גּוּפָא אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי אוֹשַׁעְיָא הַפּוֹחֵת לֹא יִפְחוֹת מִשָּׁלֹשׁ וְהַמּוֹסִיף לֹא יוֹסִיף עַל שֶׁבַע מֵיתִיבִי אוֹמֵר הַבְדָּלוֹת בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּתוֹת וּבְמוֹצָאֵי יָמִים טוֹבִים וּבְמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים וּבְמוֹצָאֵי שַׁבָּת לְיוֹם טוֹב וּבְמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב לְחוּלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד אֲבָל לֹא בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב לְשַׁבָּת הָרָגִיל אוֹמֵר הַרְבֵּה וְשֶׁאֵינוֹ רָגִיל אוֹמֵר אַחַת תַּנָּאֵי הִיא דְּאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בְּנָן שֶׁל קְדוֹשִׁים אוֹמֵר אַחַת וְנָהֲגוּ הָעָם לוֹמַר שָׁלֹשׁ מַאן נִיהוּ בְּנָן שֶׁל קְדוֹשִׁים רַבִּי מְנַחֵם בַּר סִימַאי וְאַמַּאי קָרוּ לֵיהּ בְּנָן שֶׁל קְדוֹשִׁים דְּלָא אִיסְתַּכַּל בְּצוּרְתָּא דְזוּזָא שְׁלַח לֵיהּ רַב שְׁמוּאֵל בַּר אִידִי חֲנַנְיָא אָחִי אוֹמֵר אַחַת וְלֵית הִלְכְתָא כְּווֹתֵיהּ אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי הַמַּבְדִּיל צָרִיךְ שֶׁיֹּאמַר מֵעֵין הַבְדָּלוֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה מֵיתִיבִי סֵדֶר הַבְדָּלוֹת הֵיאַךְ אוֹמֵר הַמַּבְדִּיל בֵּין קוֹדֶשׁ לְחוֹל בֵּין אוֹר לְחוֹשֶׁךְ בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה בֵּין טָמֵא לְטָהוֹר בֵּין הַיָּם לֶחָרָבָה בֵּין מַיִם הָעֶלְיוֹנִים לְמַיִם הַתַּחְתּוֹנִים בֵּין כֹּהֲנִים לִלְוִיִּם וְיִשְׂרְאֵלִים וְחוֹתֵם בְּסֵדֶר בְּרֵאשִׁית וַאֲחֵרִים אוֹמְרִים בְּיוֹצֵר בְּרֵאשִׁית רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר חוֹתֵם מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְאִם אִיתָא הָא בֵּין הַיָּם לֶחָרָבָה לָא כְּתִיבָא בֵּיהּ הַבְדָּלָה סְמִי מִכָּאן בֵּין הַיָּם לֶחָרָבָה אִי הָכִי בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה נָמֵי מֵעֵין חֲתִימָה הוּא בְּצַר חֲדָא וְלֵיכָּא שֶׁבַע אָמְרִי כֹּהֲנִים לְוִיִּם וְיִשְׂרְאֵלִים תְּרֵי מִילֵּי נִינְהוּ בֵּין לְוִיִּם לְיִשְׂרְאֵלִים דִּכְתִיב בָּעֵת הַהִיא הִבְדִּיל ה' אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי בֵּין הַכֹּהֲנִים לַלְוִיִּם דִּכְתִיב בְּנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה וַיִּבָּדֵל אַהֲרֹן לְהַקְדִּישׁוֹ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים מִחְתָּם מַאי חָתֵים רַב אָמַר מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וּשְׁמוּאֵל אָמַר הַמַּבְדִּיל בֵּין קוֹדֶשׁ לְחוֹל לָיֵיט עֲלַהּ אַבָּיֵי וְאִיתֵּימָא רַב יוֹסֵף אַהָא דְּרַב תָּנָא מִשְּׁמֵיהּ דְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָא כׇּל הַחוֹתֵם מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְהַמַּבְדִּיל בֵּין קוֹדֶשׁ לְחוֹל מַאֲרִיכִין לוֹ יָמָיו וּשְׁנוֹתָיו רש"יוהא מר לא שלש אמר. [כולן] ארבע: מעין חתימה. ולא ממנינא הוא: ה''ג י''ט שחל להיות אחר השבת. דבעי למחתם המבדיל בין קודש לקודש: ה''ג מ''ד מעין חתימתן סמוך לחתימתן בעי למימר בין קדושת שבת לקדושת יום טוב כו': האמורות בתורה. כמו הנך דלקמן: סדר הבדלות. היינו שבע הבדלות ואף על גב דאיכא תמני בין [יום] השביעי לא קא חשיב דמעין חתימה: וחותם בסדר בראשית. ברוך סודר בראשית וכולהו הנך כתיבי ולהבדיל בין הקודש ובין החול ובין הטמא ובין הטהור (ויקרא י) ויבדל אלהים בין האור ובין החשך (בראשית א) ויבדל בין המים (שם): ובין כהנים ללוים כו'. מפרש להו לקמן אבל הבדלה דשבת לא כתיבא דמעין חתימה קא חשיב ליה לקמן ולאו ממנינא: מעין חתימה היא. דקאמר וחותם בסדר בראשית והויא ליה בין יום השביעי לששת ימי המעשה מעין חתימה ובצרי להו משבע: רשב"ם תוספות
ומר לא תלת אמר ולא שבע אמר. ומסתמא או ג' או ז' תיקנו כנגד שום דבר שלא לפחות או להוסיף כדאמר בהתכלת (מנחות דף לט.) לא יפחות מז' כנגד ז' רקיעים והמוסיף לא יוסיף על י''ג כנגד ז' רקיעים וששה אוירים: מאי בינייהו. דרוב הברכות הפתיחה והחתימה מענין אחד: בעי למימר בין קדושת שבת לקדושת יום טוב הבדלת. שאל ר' אפרים את ר''ת למה נהגו העולם להוסיף ולומר ואת יום השביעי מששת ימי המעשה קדשת הבדלת וקדשת את עמך ישראל בקדושתך דאין זה לא מעין פתיחה ולא מעין חתימה והשיב לו ר''ת משום חיבת היום האריכו כדי לומר פעם אחת מעין ז' הבדלות. בין קודש לחול אחד. בין אור לחשך ב'. בין ישראל לעמים ג'. בין יום השביעי לששת ימי המעשה ד'. בין קדושת שבת לקדושת י''ט הבדלת. פירוש שבי''ט שרי מידי דאוכל נפש. ואת יום השביעי מששת ימי המעשה קדשת היינו חולו של מועד דשרי דבר האבוד ובשבת אסור. זה חלוק שבת מי''ט והיא הבדלה אחת הרי ה'. הבדלת וקדשת. את עמך ישראל בקדושתך שתי הבדלות בין כהנים לוים וישראלים ז' והוי מעין חתימה דבין קדש לקדש: מיתיבי אומרים הבדלות כו'. הוה מצי לאתויי מרבי יהודה הנשיא דלעיל אלא דניחא ליה למיפרך מברייתא: דלא מסתכל בצורתא דזוזא. ארבי מנחם קאי דאמר במועד קטן בפרק בתרא (דף כה:) כי קא ניחא נפשיה דר' מנחם בר רבי סימאי אישתנו כל צילמניא והוו למיחצלייא פירוש חלקים בלא צורה ותולה קדושתו באביו שגם אביו היה קדוש: בין יום השביעי לששת ימי המעשה מעין חתימה היא. ה''נ הוה מצי למיפרך הא לא כתיבא והא דלא קתני לה לבסוף פירש רשב''ם דשנאה אחר ג' הבדלות דכשאינו אומר רק ג' הבדלות הויא סמוך לחתימה ואם תאמר לר' יוסי ברבי יהודה ולרב דחתמי מקדש ישראל היכי הויא מעין חתימה אדרבה כהנים ולוים וישראלים הוי טפי מעין חתימה ויש לומר דבין יום השביעי לששת ימי המעשה הוי שפיר מעין חתימה שקדשנו הקב''ה במצותיו ונתן לנו את השבת אבל כהנים לוים וישראלים לא הזכיר ישראל אלא להקל שקלים בקדושתן מכהנים ולוים ולא הוי מעין חתימה:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי
דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג
CC BY-NC
|