סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

קידושיןעב ע"אט חשון תשפ"ד20:22"וישב ממזר באשדוד" - למה דוקא באשדוד? / ‏שי הלוי
בגמ' סוע"ב:
בשלמא לרבי מאיר, היינו דכתיב: וישב ממזר באשדוד, אלא לר' יוסי מאי וישב ממזר באשדוד? כדמתרגם רב יוסף: יתבון בית ישראל לרוחצן בארעהון, דהוו דמו בה לנוכראין.
|נטוי|
רש"י: דהוו דמיין בה לנוכראין - תרגומו של ממזר, והכי קאמר: וישב העם, שהיה מנוכר מגבול ארצו ונטרד כממזר, באשדוד, גם הוא מגבול ארץ ישראל, ויהושע חלקה להם אף על פי שלא נכבשה בימיו כדכתיב (יהושע יג) אתה זקנת באת בימים והארץ נשארה הרבה מאד לרשתה וקא חשיב ואזיל חמשת סרני פלשתים העזתי והאשדודי וגו'.|סטוי|

יש לשאול: מה החידוש בכך שאשדוד היא מארץ ישראל? מדוע שנחשוב אחרת? הרי יש מקומות רבים שנשארו שיהושע לא כבש ועליהם אין לנו ערעור?

נראה לי שהתשובה נעוצה בהבנת מאמר תמוה בזוהר הקדוש ביחס לעיר גרר - חבל ארץ הפלישתי, ומתוך זה אפשר להבין את סיבת הספק ופתרונו:

הזוהר בפרשת תולדות (קמא א) אומר:
אמר רבי אלעזר: בגין דלא שריא שכינתא לבר מארעא קדישא, ועל דא אין יראת אלהים במקום הזה דלאו אתריה הוא ולא שריא הכא, ויצחק אתתקף ביה במהימנותא דחמא דהא שכינתא גו אתתיה שריא.
פירוש הדברים: אין השכינה שורה אלא בארץ הקדושה, וגרר אינה הארץ הקדושה! והדבר תמוה ביותר, הן משום שארץ פלשתים היא חלק מהארץ הנשארת שלא כבש יהושע, והן משום שיצחק אבינו לא יצא מהארץ, מוכח שהיא כן מארץ ישראל!

אך יש לשים לב, שהפלשתים אינם מעמי כנען אלא מבני מצרים, ושמא זו סיבה לחשוב שהארץ הזו אינה חלק מארץ כנען. כך ניתן לדייק מפסוקי גבול הכנעני, ומהבטחת ה' לאברהם "ונתתי לך את כל ארץ כנען לאחוזת עולם", משמע ארץ כנען דוקא, ולא ארץ פלשתים. זאת ועוד, אברהם אומר על הפלשתים "רק אין יראת אלוקים במקום הזה"; הפלשתים היו ממזרים - שיצאו מכפתורים ומכסלוחים, תאבי זנות - עד שאברהם חששו לחייהם, ומקולקלים במידותיהם עד שזכו לכינוי 'ערלים' ("הפלשתי הערל הזה" ועוד). ועוד אומרת הגמ' (ע"ז יט.) שהיו ליצנים, ומשום כך לא ישב שם אברהם אבינו בקביעות. מדות אלו הם ההפך הגמור מעם ישראל, מה שעלול להביא למחשבה שהמקום אינו ארץ ישראל, כי לא יתכן שאנשים כאלו מקולקלים יושבים בארץ (הכנענים אומנם היו שטופי זימה, אבל לא נאמרו עליהם שאר הדברים שיוחסו לפלשתים).

על פי זה אפשר להבין שארץ פלשתים אינה ארץ ישראל, ולכן אומר לנו רש"י ע"פ התרגום, שעם ישראל תחילה היה כזר ומנוכר שם, 'דהוו דמיין לנוכראין', עד שצריך לנבואת הנביא זכריה שישבו באשדוד כבעלי בתים ולא כזרים. כל זה לשיטת ר' יוסי.
ולאידך תנא, לר"מ שאומר שהושיבו שם דוקא את הממזרים, מובן ע"פ האומר מדוע שלחו אותם לארץ פלשתים, רמז רמזו ישימו לב אליהם שהם ממזרים כמו הפלשתים שהיו ממזרים.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר