סקר
האם המלצתם על האתר ושיתפתם אותו בפני חברים?





 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןנח ע"ביח שבט תשפ"ה01:00גוי ששבת - והברקתו של הר' אליישיב. / ‏לאנתנ
שמירת שבת - יתרו.
גוי ששבת חיי מיתה בסנהדרין נח ע''ב.

וְאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ נׇכְרִי שֶׁשָּׁבַת חַיָּיב מִיתָה שֶׁנֶּאֱמַר וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ.
רבו הדיונים בהסבר דין זה לחייבו מיתה על ששבת.

לרש''י - משום שישנו איסור על הגויים לנוח ממלאכה. מהפסוק שנאמר לאחר המבול "לא ישבותו".
לרמב''ם - איסור זה הוא חלק מאיסור כללי על הגוי לחדש מצוות לעצמו:

א, מעשה בבעל תשובה -
שעשה את כל המסע חזרה ליהדות מלאה ואמיתית על כל פרטיה
בכל מאודיך ובכל לבבך.
אולם הוא התחנן על נפשו - שיעזרו לשמור שבת כהלכתה. שכן הוא מכור לסיגריה.וכל מאמציו לשמירת שבת נופלים על כך. שעות רבות יצליח להתאפק. ובסופו של דבר הריהו חש כאנוס לעשן .ליבו נשבר והיאוש גובר ומבקש הוא עזרה מרבו המדריכו,

הרב פנה לר אליישיב וביקש עצה ומענה לאדם זה.,וכאן הגיע התשובה המפתיע: בידקו את ייחוסו !
עד אז לאף אחד לא היה פקפוק על מוצאו. שורשיו היהודיים היו ברורים. ובכלל מההקשר בין הבעייה לתוכן התשובה.

אולם כדברי הרב הבדיקה נעשתה ולתדהמת כולם אכן נמצאה איזשהיא חולייה בשרשרת דורותיו שזוהתה כנכרייה, והוא עבר גיור מלא כהלכתו.

מצד אחד לאיש הייתה רווחה - כשהתברר לו שעד עכשיו לא עבר על חילול שבת.
מצד שני בהתקרב השבת חרדתו גברה בהכירו את מצבו וא נפילותיו במלחמתו בייצר העיישון.

השבת נכנסה ואיש בצפייה לבאות. והנה זה פלא . אין האיש נלחם בתשוקתו ובייצרו. כי איננו. השעות חלפו השבת יצאה ללא מאבקים ללא התמודדויות וללא חילול שבת.
האיש בשמחה סיפר זאת לרבו והוא לרב אליישיב.

חלק ב'.
ידידי איש ספר למד בספרי ר' יוסף ענגל ופגש שם הסבר מפתיע לסיבת עונשו של הגוי ששמר שבת.

לדבריו כתוב שם שמדרך הטבע אין לאדם כוח ואפשרות לעבור שבת שךלמה מבלי לחללה. אלא שלאיש היהודי שהצטווה לשמור שבת הקב''ה מעניק לו כוח ויכולת מיוחדת - שברצונו יוכל לקיים את מצוות השבת מבלי לחללה. ע''כ.

חלק ג' .
ידידי שהתפעל מהחידוש המיוחד. פגש אחד מגדולי ההוראה וסיפר לו על המציאה המיוחדת - ההסבר הנפלא שמצא. לפליאתו גם הפוסק התרגש לידיעה . והוא מספר לידיד את הסיפור עם הבעל תשובה , ועל תשובתו המעניינת של הר אליישיב, ועל הפלא שאכן זה הועיל והבעייה נפתרה.

והמשיך - שזה זמן רב שהוא תהה מה המקור שעליו הסתמך הר אליישיב בתשובתו המפתיע -ולא עלתה בידו. ועם הגילוי על הפירוש של הר' ענגל נמצא המקור. והודה לו על הגילוי. ע''כ.

***
הסיפור אכן מעניין.
אבל
החידוש העיקרי לעיל, היא הסיבה לכך שגוי ששבת חייב מיתה. ששונה ומחודשת מכל ההסברים האחרים.

חידוש ראשון - שהקבלה שלו מחייבת אותו.
חידוש שני - כיוון שבוודאי לא יעמוד בכך, ודומה למי שנשבע שלא יישן 3 ימים שמלקין אותו מייד- ולכן נתחייב במיתה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר