וברש''י " ומורי רבי פירש לפי שנסתם פיו של חזקיה ולא אמר שירה: ". ועוד - לכך נסתם,לומר נסתמו הדברים שעלו במחשבה ולא נעשו.
ב. מ''ם פתוחה. [נחמיה ב' יג] וָאֱהִ֨י שֹׂבֵ֜ר בְּחוֹמֹ֤ת יְרוּשָׁלַ֙͏ִם֙ אֲשֶׁר ־ המפרוצים. וּשְׁעָרֶ֖יהָ אֻכְּל֥וּ בָאֵֽשׁ׃
וברד''ק - על "לְםַרְבֵּה" - המם סתומה בכתוב וקרי במ''ם פתוחה, ובהיפך זה : ''המ''פרוצים. מ''ם פתוחה בסוף התיבה. ויש בו דרש כאשר יסתמו חומות ירושלים שהם פרוצים כל זמן הגלות. ולעת הישועה יסתמו הפרוצים, ואז תיפתח הםשרה שהיא סתומה עד מלך המשיח".
ג. בין יתרו לפרשת ויחי. וברבינו בחיי בראשית: ויחי.
"פרשה זו סתומה". .. באה הפרשה הזאת [ויחי] סתומה לרמוז הקץ הסתום שהיה רוצה לגלותו ונסתם ממנו. וכן אמר דניאל (דניאל יב) כי סתומים וחתומים הדברים עד עת קץ ישוטטו רבים ותרבה הדעת.
וכן אמר ישעיה ע"ה (ישעיה ט) לםרבה המשרה ולשלום אין קץ ובאה המ"ם סתומה שלא כמשפט, כי מפשט המ"ם שבאמצע תיבה להיות פתוחה וזו סתומה לרמוז כי המעלה והמשרה של ישראל הלא היא סתומה בזמן הגלות.
ומצינו בעזרא[נחמיה] מ"ם פתוחה בסוף תיבה, וזה ג"כ שלא כמשפט והוא שכתוב (נחמיה ב) בחומות ירושלים אשר המ פרוצים ושעריה אכלו באש. ואמרו במדרש שבא הרמז כאשר יסתמו חומות ירושלים שהם עתה פתוחים ופרוצים בזמן הגלות, אז תפתח המשרה שהיא סתומה.
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום