סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

חוליןס ע"אכו אב תשע"א15:41לדעתן נבראו, ועוד / ‏המכריע
א. לדעתן. כן הוגה ע"פ רש"י דהיינו להסכמתן. וצ"ב קצת איך שאלוהו קודם שנברא. ואמנם לתוס' בשם הערוך כפה"נ הגירסה בדעתן כלפנינו, דהיינו בדעת גמורה.

ואגב אביא מה ששמעתי מהאדמו"ר ר' ישראל דן ממודז'יץ זצ"ל שיש שלשה שנאמר בהן "אשר חי" שנראה מיותר. אדם ואברהם (ואיני זוכר את השלישי). אדם י"ל לפי שנתן ע' משנותיו לדוד, נאמר בו אלה חיי אדם "אשר חי" 930, כלומר אלו אשר חי בפועל אבל היו לו יותר. ועוד י"ל לפי שנברא בקומתו, ואיתא במדרשים שנברא כבן עשרים, וכשחי 930 היה מקום לומר שחי רק 910 ונראה כבן 930, קמ"ל קרא דחי בפועל 930.
ולגבי אברהם י"ל דאיתא במדרש בראשית ומובא בילקוט על יהושע פרק ל שנאמר על אברהם האדם הגדול בענקים, ואמרו חז"ל דאמר הקב"ה ראוי היה אברהם להבראות הראשון, אבל אם יקלקל מי יוכל לתקנו, ייברא אדם הראשון ומה שיקלקל יבוא אברהם ויתקן, לפיכך נקרא אברהם האדם. ולפ"ז היה מקום לאברהם לבוא בטרוניה כלפי מעלה, שכל נברא יש לו תכלית לעצמו, והוא תכלית בריאתו לתקן קלקולי אחרים, ולימדה תורה אלה שני חיי אברהם "אשר חי", שחיים כאלו שענינם לתקן קלקולי אחרים אלו הם חיים אמיתיים, וכדאי לבלות כל ימי חייו בתיקון אחרים. (ונאים הדברים למי שאמרן).

ב. אם רצונו של הקב"ה בעירבוביא וכו'. מכאן יש ללמוד מוסר השכל שרצונו של הקב"ה בחיי סדר ללא עירבוביה, ולגבי האדם הוא ק"ו בן בנו של ק"ו.

ג. לפינת התחביב. ביום של הדף הזה (יום ה' ראה) שוב הופגזה אשדוד בטילים מעזה (יירא ה' בעניינו ויחוס על כל עמו ישראל שלא יידעו עוד חרב ומלחמה). והנה רמז - קניגי היה או בליסטרי היה וכו' זיל כתוב קניגי ובליסטרי וכו' העזתי והאשדודי. (אם במקרה היו טז טילים, טז שיתסרי דרי שיני והרואה אותם אוחזתו עוית).

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר