סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןג ע"אכז תמוז תשע"ז11:38מדוע הרמב'ם לא פסק כרבא שהוא מריה דגמ'? / ‏זילבר פדואל
לתועלת החבורה, סיכמתי בתמצית את קושיית הכס"מ על הרמב"ם
ואת הרשב"א בתשובה שהביא הכס"מ (הארות יתקבלו בברכה)

סיכום שיטת הרמב"ם במספר הדיינים
הרמב"ם בהלכות סנהדרין ב-י פוסק "אעפ"י שאין בית דין פחות משלושה, מותר לאחד לדון מן התורה שנאמר בצדק תשפוט עמיתך ומדברי סופרים עד שיהיו שלושה ושנים שדנו אין דיניהם דין
בהלכה יא – אחד שהיה מומחה לרבים או שנטל רשות מבית הדין הרי זה מותר לו לדון יחידי אבל אינו חשוב בית דין. (כסף משנה – כלומר להיות הודאה בפניו כמודה בפני בי"ד) ואעפ"י שהוא מותר, מצות חכמים הוא שמושיב עמו אחרים שהרי אמרו אל תהי דן יחידי שאין יחידי אלא אחד.
שואל הכסף משנה בהלכה ב :
מדוע פוסק הרמב"ם כרב אחא בריה דרב איקא, שאמר (ג.) מדאוריתא חד נמי כשר, ולא כרבא שאמר (ג.) מדאוריתא בעינן 3 , דהא רבא בתרא הוא ומריה דגמ' ?!
בהמשך מביא שהרשב"א נשאל שאלה נוספת : מדוע פוסק הרמב"ם כרב אחא שמדאורייתא אחד כשר, ומאידך ש-2 שדנו אין דיניהם דין !
וענה – הרמב"ם פסק (כמפורש בהלכה יא) כרב אחא עפ"י הברייתא (ד: ה.) דיני ממונות בשלושה ואם היה מומחה לרבים דן אפילו יחידי - זה מהתורה, ואולם מדרבנן (בגלל יושבי קרנות) כל שאינו מומחה לרבים בעינן שלושה ואלמוה רבנן לתקנתא , דאי ליכא ג', אפילו בדיעבד אין דיניהם דין. (ובעצם זה מפורש ברמב"ם שאמר בהלכה ב' – ומדברי סופרים וכו')

בכך עונה הרשב"א גם לשאלת הכס"מ מדוע לא נפסק כרבא ? כי הברייתא שמכשירה יחיד המומחה לרבים סותרת את רבא.
לשאלת הרשב"א (מדוע 2 אין דיניהם דין) עונה הכס"מ, שהרמב"ם פסק כרבי אבהו (ב:) עפ"י ברייתא אחרת (ה:) בה אומר רשב"ג שנים שדנו בעלי הדין יכולין לחזור בהן. ואין הלכה כשמואל שאמר (ב: ) שדיניהם דין.
אמנם כדי לתרץ את שמואל אומרת הגמ' (ה.) שפליגי רבנן על רשב"ג, אך הכס"מ כותב על זה - "כל היכא שאנו יכולין למעט המחלוקת - יש לנו למעט ". (שהרי אין ברייתא מפורשת בה חולקים חכמים על רשב'ג, זו רק דחייה של הגמ')
הכס"מ מביא עוד , שגם ר' יוחנן וריש לקיש בירושלמי סוברים ש-2 שדנו אין דיניהן דין , והלכה כר' יוחנן מול שמואל בפרט שריש לקיש עם ר' יוחנן.


סיכום הדעות בגמרא:
מדאורייתא
רב אחא בריה דרב איקא – 1
רבי אבהו, רבא – 3

מדרבנן
רבי אבהו (ב:) רב אחא בריה דרב איקא ,רבי יוחנן וריש לקיש בירושלמי (מובא בתוס' ד"ה דברי הכל (ב:) אין דיניהם דין
שמואל (ג.)- 2 שדנו דיניהם דין אלא שנקראו בי'ד חצוף

{ותודה לאחי הרב עזריאל חיים משדמות מחולה שסייעני}

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר