יוסף אומץ (ח"ב עמ' 270, יוסף נוירלינגן):
ראיתי מקדמונים נוחי נפש שקודם שהתחילו ללמוד חולין בישיבה גזרו תענית והטעם מפני שלא יקטרג המשטין על תלמידי חכמים המראים הלכות שחיטה בעצמם, וכן נהג אבי מורי החסיד ז"ל כשלמד עם תלמידיו הרי"ף דמסכת חולין והרי"ף דיבמות, וכמדומני גם מועד קטן שמזכירין בהם עניני מיתה והתענית בלע המות לנצח.
וכתב לי הרב מרדכי גנוט (עורך לוח "דבר בעתו"):
יש מנהג לצום כשמתחילים ללמוד מסכת חולין... יש לקבל את הצום ביום רביעי, כ' בכסלו. הצום ביום ה' גם יכסה את המנהג להתענות ב"יום הכניסה" שלפני חנוכה תמורת "יום כפור קטן", ער"ח טבת, החל בחנוכה, שאין מתענים בה (ר' לוח "דבר בעתו").
והוסיף ושלח אלי את
הקובץ המצורף (מלוח "דבר בעתו"), ושם הוסיף וכתב שניתן להתנות להפסיק תעניתו בסעודת מצוה (סיום מסכת מנחות בסדר לימוד הדף היומי בתלמוד הבבלי).