לדעת רבי יהודה, וכפי שפרשוהו, אם התעברה ביום אחרון לחודש אלול, וביום שישי לחודש אייר -ילדה, הרי זה נקרא שנולד בזמנו , כי ''שפורא גרם'', והיו כאן שבעה חודשים שלמים [ תשרי חשון כסלו טבת שבט אדר ניסן] ויום אחד מחודש אלול, וששה ימים מחודש אייר [ גם יום אחד - מספיק , רק כתבתי 6 ימים, כדי שנגיע ודאי לכך שלפי השיטה השניה הוא ודאי בחודש השמיני נולד , אם נמנה כל חודש 30 יום . ויוצא , שלפי רבי יהודה הוא ולד מעליא , ולפי השיטה השניה הוא נפל? ומתי לפי רבי יהודה יש את ההלכה ש''בן שמונה הרי הוא כאבן''?לכן נראה ,שהמשנה של ''בן שמונה '' הייתה ''שנויה בסתמא '' כמ''ש ריטב''א. ולכן , זה יותר מושג של אבחנה ,שאותו עובר נראה לפי סימניו, וגם לפי הזמן, שנולד קודם זמנו -קודם שנשלמה התפתחותו, וודאי לא ישרוד. **ולפי רבי יהודה אשה יולדת למקוטעין גם בחודש התשיעי , ויתכן שהמחלוקת בינו לבין חסידים הראשונים ושמואל , משקפת שינוי במציאות בין המקומות . והריטב''א - הביאו בשו''ת הריב''ש סימן תמ''ז ,כתב, ששמואל וחסידים הראשונים לא דברו אלא לזמנם ולשעתם , וקרא דדריש מ''הריון'' [] גימטריה 271 ימים] סימן ואסמכתא בעלמא . |