סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עירוביןנא ע"איא תשרי תשפ"א15:41זה וכזה / ‏עלי
אַלְפַּיִם אַמָּה עֲגוּלּוֹת: וְרַבִּי חֲנִינָא בֶּן אַנְטִיגְנוֹס מָה נַפְשָׁךְ אִי אִית לֵיהּ גְּזֵירָה שָׁוָה פֵּיאוֹת כְּתִיבָן אִי לֵית לֵיהּ גְּזֵירָה שָׁוָה אַלְפַּיִם אַמָּה מְנָא לֵיהּ
לְעוֹלָם אִית לֵיהּ גְּזֵירָה שָׁוָה וְשָׁאנֵי הָכָא דְּאָמַר קְרָא זֶה יִהְיֶה לָהֶם מִגְרְשֵׁי הֶעָרִים לָזֶה אַתָּה נוֹתֵן פֵּיאוֹת וְאִי אַתָּה נוֹתֵן פֵּיאוֹת לְשׁוֹבְתֵי שַׁבָּת
וְרַבָּנַן תָּנֵי רַב חֲנַנְיָה אוֹמֵר כָּזֶה יְהוּ כׇּל שׁוֹבְתֵי שַׁבָּת
נחלקו אפוא החכמים אם 'זה' היא מיעוט וצמצום, רק זה, או שמא כאן זו הרחבת משמעות - כזה יהו כל....
לכאורה משמעות מרחיבה למילה 'זה' היא דרשה יוצאת דופן ואינה כ"כ פשטית ואף דחוקה, והראיה לכך היא לענ"ד העובדה, שמחלוקת כזו בין דרשת 'זה' למיעוט לדרשת 'כזה' להרחבת משמעות, מצויה לענ"ד רק עוד במקום אחד בכל הש"ס ( מנחות צז,ב ).
ולא ברור לי אם הדין קדם לדרשה או שמא זו דרשה לאסמכתא בלבד. עוד יש לבדוק אם בשני המקומות בש"ס פסק הרמב"ם כאותו צד או לא ( עוד לא הספקתי לבדוק ואינני יודע אם אספיק היום ).

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר