סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עירוביןנג ע"איג תשרי תשפ"א08:25תמצית דברי ה"בן יהוידע" על תחילת פרק ה / ‏איתן
להלן תקציר הדברים העיקריים, לענ"ד, מפירוש רבינו הבן יהוידע לפתיחת הפרק.
הקישור לחץ כאן

מערת המכפלה רב ושמואל חד אמר שני בתים זה לפנים מזה וחד אמר בית ועלייה על גביו בשלמא למאן דאמר זה על גב זה היינו מכפלה אלא למאן דאמר שני בתים זה לפנים מזה מאי מכפלה שכפולה בזוגות
נראה שהגמרא רוצה להקשות מדוע אנו קוראים לה "המכפלה", בשלמא למ"ד בית ועליה (כלומר מערה שתי קומות) אין מערות רבות כאלה, ולכן נקראת "מכפלה" עד ימינו, אבל מערה לפנים ממערה - אין זה חידוש?
והתשובה, שאנו קוראים לה "מכפלה" מפני שכפולה בזוגות. ואברהם - יש לומר שקרא לה כך לפני בני חת כדי שלא יאומרו שמכרו רק את החיצונה.
ונראה יותר ששניהם צודקים, שיש שתי קומות ולתחתונה יש חדר פנימי, ע"ש עוד דברים עמוקים.
ויהי בימי אמרפל רב ושמואל חד אמר נמרוד שמו ולמה נקרא שמו אמרפל שאמר והפיל לאברהם אבינו בתוך כבשן האש וחד אמר אמרפל שמו ולמה נקרא שמו נמרוד שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו
ע"ש מדוע המחלוקת שלהם על פסוק "ויהי בימי אמרפל" ולא על פסוק שלפני כן "וכוש ילד את נמרוד".
ונ"מ במחלוקתם - אם אדם מכנה לחבירו שם "נמרוד":אם נאמר שזהו שמו מלידתו אזי אין בדבר בזיון כל כך, אבל אם זהו שמו על שם שמרד והמריד את העולם - יש בכך בזיון גדול.
ויקם מלך חדש על מצרים רב ושמואל חד אמר חדש ממש וחד אמר שנתחדשו גזירותיו
ייתכן שנחלקו האם היה מלך בן מלך, שאז אינו חדש ממש, או שושלת חדשה. או שמקודם היה נשיא, כמו בריפובליקות כדוגמת ארה"ב וצרפת, ואח"כ. מלך.
ונ"מ במחלוקתם לענין החוזר מערכי המלחמה, האיש אשר בנה בית חדש - האם חדש ממש או מספיק שרק חידש בגוף הבית. ומה לענין אישה חדשה מדוע מחזיר גרושתו אינו חוזר. ע"ש.
ששה ששה באמה... ארבעה ארבעה באמה
לבן של ראשונים כו'
דוד גלי מסכתא

על כל זה יעויין בפנים.
כתרדין עלי אדמה
תרדין - אותיות דת נרי, התורה והמצוות שלי - עלי אדמה, נישאים מהחומריות.
מנין שמחל לו הקב"ה לשאול על אותו עוון
רש"י פירש שהכוונה על עוון נב עיר הכהנים. ונראה לפרש שהכוונה על עוון שלא גלי מסכתא - בכל זאת לא טעה בהוראה. או על עוון עמלק.
ההוא בר גלילא [דהוה קאזיל] ואמר להו אמר למאן זהו שאמרו והסכל ירבה דברים על מילה אחת שלו הוכרחו להרבות דברים להציע ארבע אפשרויות.
אמהתא דבי רבי כי הוה משתעיא בלשון חכמה
ידוע מה שאמרו בשם האר"י ז"ל שאמהותיו של רבי היו מאלו שנאמר בהן "ראתה שפחה על הים". ע"ש עוד.
עלת נקפת בכד ידאון נישריא לקיניהון
שו לי שור במשפט בטור מסכן
כי הוה משתעי בלשון חכמה אמר ... וכד הוה שאיל באושפיזא אמר...
אתריגו לפחמין ארקיעו לזהבין ועשו לי שני מגידי בעלטה
הצפיננו היכן רבי אלעאי צפון

על כל אלו עיינו בפנים

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר