סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםכג ע"אכח כסלו תשפ"א15:10"כל אחד הוא אור קטן..." / ‏חיים א
עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא


סימן: כיבוי גדול

בסוגייתנו מופיעה אחת המידות בהן נדרשת התורה שבעל פה:

"אין ריבוי אחר ריבוי אלא למעט" (פסחים כג, א ועוד).
ומקבילתה - אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות" (יומא מג, א ועוד),

מידה זו נראית במבט ראשון לא מובנת: וכי הדגשה והכפלה של מיעוט מורה על ריבוי?

או הכפלה והדגשה של ריבוי מורה על מיעוט?

הסבר נפלא לדבר מובא בספר ערבי נחל. (עקב א׳:ו׳):

"ונראה לי דהנה מצינו (משלי טז, יח) לפני שבר גאון ולפני כבוד ענוה...

ומצינו במדות התורה (פסחים כ"ג.) אין ריבוי אחר רבוי אלא למעט,

כי מאחר שהוא מרבהו ומגדלהו מאד נתמעט... ורבוי השמן בנר הוא סבה לכבות אורו,

וכן אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות, כי אחר שהדבר נתמעט מאד ומאן דאיהו זעיר איהו רב אצל השם יתברך כי אינו משתמש רק במאנין תבירין (-כלים שבורים),

לכן במדות אלה מתנהג העולם, לפני שבר גאון, כשמתנשא ברבוי אחר רבוי אזי נתמעט,

ולפני כבוד ענוה, כשנתמעט במיעוט אחר מיעוט אזי נתגדל אח"כ".

ריבוי שמן מביא לכיבוי הנר וכך גם התנשאות מובילה לנפילה.

ולהיפך - שמירה על גבולות וצמצום מובילות להעלאה של האור. "כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן".

---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר