סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםכה ע"אא טבת תשפ"א18:37טעם החיים / ‏חיים א
עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא


סימן: כבוד החיים

בכל יום אנו אומרים בקריאת שמע את המילים "בכל נפשך" - מה משמעותה של מסירות הנפש בחיינו?

מלמדת הגמרא:

מותר להתרפא בכל איסורי הנאה חוץ מבעצי אשירה (עצים המשמשים לעבודה זרה).

ושואלים: כיצד בדיוק היה הדבר, אם תאמר שיש סכנת נפשות בדבר — אפילו בעצי אשירה מותר להתרפא!

ואם במקום שאין בו סכנה — אפילו כל איסורין שבתורה גם כן לא יהנה מהאיסור?!

ומשיבים: מדובר כאן שיש סכנת נפשות, ולמרות זאת - בעצי אשירה אסור להתרפא בשום אופן.

מדוע? שהרי שנינו בברייתא, ר' אליעזר אומר: אם נאמר "ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" (דברים ו, ה), למה נאמר "בכל מאדך".

ואם נאמר "בכל מאדך", למה נאמר "בכל נפשך"? שיש כאן לכאורה כפל לשון או יתור.

אלא לומר לך: אם יש אדם שגופו חביב עליו מממונו — לכך נאמר "בכל נפשך", שצריך למסור את נפשו.

ויש אדם שממונו חביב עליו מגופו — לכך נאמר "בכל מאדך", שמתפרש: בכל ממונך.

ומכל מקום, למדנו שלעניינים מסויימים חייב אדם למסור נפשו ולא יתרפא מאיסור.

כאשר החיים כשלעצמם מהווים ערך עליון - מסירות נפש נתפסת כדבר מוזר והזוי.

אך כאשר החיים משרתים ערך עליון מהם - מסירות נפש מהווה ביטוי לערכים הגבוהים מהחיים עצמם.

בזכות החשמונאים שמסרו נפשם, אנו מציינים עד היום את חג החנוכה.

כי לחיים יש מקור עליון וזהו אור החיים האמיתי.
---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר