סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםסא ע"אח שבט תשפ"א15:22שלמה המלך / ‏matan6363
שלמה המלך עליו השלום, בא ואומר לנו, מה העולם הזה, בפסוק אחד; "הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל". העולם הזה? הוא עולם גשמי. דוגמא? במציאות חיים שלנו, הגוף שלנו, יש לנו קיבה, מעיים, וכו'. האנרגיה של הגוף הזה היא האוכל. אנחנו אוכלים, ישנים, וכך צוברים אנרגיה. זה? גשמי, הנשמה שלנו לא אוכלת, שם למעלה שאדם נפטר מהעולם לא שואל בבית דין של מעלה מתי הסעודה הבאה.
אלו הנאות הגוף, עכשיו אם תהיה לי בריכה בחצר ומגלישת מים שמובילה אל הבריכה ואני אשחה, הגוף שלי יהנה, הנשמה לא נהנת. הנשמה נהנת מדברים אחרים, למשל, ריח, מוזיקה אפילו, הנשמה אוהבת את זה. כמובן שאם יש משהו שהנשמה אוהבת זאת התורה.
שלמה המלך אומר לנו, תעזבו את כל מה שיש בעולם הזה, הכל הבל הבלים.
כל הנאה שיש לנו בעולם הזה, היא הנאה של רגע. בדור שלנו לכל הזוהמה שיש בעולם אפשר להגיע באינטרנט בלחצית כפתור. המציאות היא כזו, שקשה מאוד לשמור את הברית. קשה, אבל צריך להתמודד. ושעומדים ליפול? צריך לזכור דבר אחד! "הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל". אני הולך "להנות" עכשיו, אבל תכלס, עוד חמש דקות אחרי המעשה אני לא ארגיש את ההרגשה שהרגשתי לפני חמש דקות, משמע שלא יצא לי מזה כלום!
"מה-יתרון לאדם בעל-עמלו שיעמל תחת השמש: דור הלך ודור בא והארץ לעלם עמדת".
כל היום הבן אדם עובד, שלמה המלך אומר, נפרש את זה ממש כפשוטו, מה יוצא לו מלעבוד כל היום? הוא מרוויח כסף, ברוב המקרים ע"מ לפרנס את המשפחה שלו, אבל כסף לא לוקחים לקבר, ובטח שבטח לא לעולם הבא. בשביל מה? שלמה המלך אומר בפסוק הבא "דור הלך ודור הבא והארץ לעלם עמדת" - הקב"ה ברא את העולם, את האדמה, את השמיים. וכמו כן ברא את האדם. האדם הראשון חטא, והביא מיתה לעולם. וכמו שיש מיתה, ככה יש ילודה, דור בא, דור נמחק, דור בא, דור נמחק.. אבל? הארץ נשארת. האדמה? לא זזה לשום מקום. נשארה אותה אדמה. השמיים? נשארו. הדור הראשון שדרך על האדמה הזאת, וראה את השמיים האלו, כולו נמחק כבר. אבל? דור בא אחריו.
אז למה לאדם לעבוד ולעמול כל היום תחת השמש אם הוא יודע שבסופו של דבר יהיה עוד דור אחריו שיעמוד על אותה אדמה תחת אותם שמיים והוא לא יהיה כאן?
שני הפסוקים הללו באים להדגיש לנו, כמה העולם הזה הוא הבל הבלים. כל הדברים הגשמיים מעניינים אותנו!!
וזה כל הקטע, כמו שבן אדם תמיד נמשך לממתקים ודברים שלא בריאים לגוף שלו, הוא יודע שזה לא בריא לו, אבל בכל זאת הוא אוכל! למרות זאת יש אוכל בריא, שאם מבשלים אותו בצורה נכונה עם התבלינים הנכונים, וכמובן אם יש טבח טוב אתה יכול להנות מהאוכל הזה יותר ממתקים!
יש לנו את התורה, כן התורה שבכתב כתובה על ספר, אבל היא לא גשמית. שזה לא בכפייה, שזה מרצון, ושמגיעים לעניין, טועמים את הטעם, נהנים.
קהלת פרק יב' פס' יג (אחד לפני אחרון); "סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת-מצותיו שמור כי-זה כל-האדם".

שלמה המלך ע"ה אומר לנו, אחרי הכל, נכון יש את הדברים הגשמיים של העולם הזה, תעשה מה שאתה רוצה, תעבוד, תבלה, אבל מה? תאמין בקב"ה, ותשמור תרי"ג מצוות, למה? כי זה כל האדם. כי בשביל זה נולדנו, בשביל זה אנחנו חיים, אנחנו עומלים בעולם הזה, עושים מצוות, מאמינים בבורא, והשכר שלנו הוא בעולם הבא.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר