סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםעט ע"אכו שבט תשפ"א10:28הדף בחמש נקודות / ‏דניאל קירש
דף עט - נטמא רוב הקהל או מחצה מהקהל
1. במשנה למדנו שבשאר קדשים חוץ מפסח אם נשאר רק חלב זורקים את הדם. המשנה היא כרבי יהושע שסבור כן. לדעתו צריך או כזית בשר או כזית אימורים, ובעולה אפילו חצי זית בשר וחצי זית אימורים, אבל אם יש רק מנחת נסכים אין זורקים את הדם. כל זה למד מהפסוקים.
2. משנה: נטמא קהל או רובו או שהיו הכהנים טמאים והקהל טהורים יעשו בטומאה נטמא מיעוט הקהל הטהורין עושין את הראשון והטמאין עושין את השני.
3.התחדש בברייתא שעושים בטומאה אם כלי השרת טמאים. נחלקו האמוראים לשיטה שטומאה דחויה בציבור (וצריך לחזר מה שאפשר על טהרה או טומאה קלה) באיזה טומאה נטמאו הכלים. לרב חסדא - אם הסכינים נטמאו באב הטומאה עושים בטומאה, אבל אם נטמאו בשרץ שמטמא רק את הבשר, עושים הטהורים פסח ראשון עם בשר טמא והטמאים יידחו לשני כי אין להוסיף טומאת הגוף החמורה שהיא בכרת על טומאת הבשר שהיא בלאו. לרבא יעשו כולם בטומאה כי אם אין איסור לאכול בשר טמא אין גם איסור לאדם הטמא לאכול.
4. כאשר יש מחצה טהורים ומחצה טמאים יש שלש שיטות: א. רב - מחצה כרוב ויעשו כולם בראשון, הללו לעצמם והללו לעצמם. ב. רב כהנא לישנא א - הטהורים יעשו פסח ראשון והטמאים יידחו לפסח שני. רב כהנא לישנא ב - הטהורים עושים פסח ראשון והטמאים לא עושים לא ראשון ולא שני. יש ברייתא שמסייעת לרב. יש ברייתות שמסייעות לשתי הלישנות של רב כהנא אלא שניתן להסביר אותם אחרת.
5. נחלקו תנאים בדרשה בפסוק אם יחיד מכריע את הציבור לטומאה או לא.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר