סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

גיטיןנו ע"אג תמוז תשפ"א10:34תיארוך פגישת ריב"ז ואספסיאנוס / ‏אביגדור
שלום...
מתכוננים לי"ז בתמוז...
יש לי הערה שאשמח אם תוכלו לסייע לי בה.
מתי היתה אותה פגישה מפורסמת של ריב"ז ואספסינוס?
מתוך הגמרא גיטין נו. סדר המאורעות הוא כזה:
נירון בא לדכא את המרד. מחליף אותו אספסינוס וצר על ירושלים 3 שנים. שריפת המחסנים. רעב נורא. יציאת ריב"ז אל אספסינוס. אספסינוס מתמנה לקיסר ושולח את טיטוס לסיים את דיכוי המרד. חורבן המקדש.

כדי לתארך מתי היתה אותה פגישה, יש לנו כאן שלושה נתונים חשובים:
1. הפגישה נעשית לאחר שריפת המחסנים.
2. בזמן הרעב הנורא.
3. תוך כדי הפגישה אספסינוס מתמנה לקיסר.

כמובן שאפשר לדון, כמו על כל אגדה, מה מהפרטים מדויק. אבל הכיוון הכללי ברור. למשל, אפשר לדון אולי לא ממש בזמן הפגישה אספסינוס התמנה לקיסר (אכן באדר"נ נוסחא א זה לא קרה ממש בזמן הפגישה), ואולי הקטע עם הרגל שהתרחבה הוא בגדר אגדה שאינה כפשוטה. עכ"פ ברור שהפגישה נעשתה בזמן שאספסינוס היה עסוק בדיכוי המרד, ולא כשהוא כבר היה קיסר ברומא.

ועכשיו לבעיה:
1. שריפת המחסנים, אירעה ככל הנראה בחורף תתל. כלומר כחצי שנה +- לפני החורבן, כאשר היו בירושלים כבר שלושה פלגים גדולים של מורדים (ניתן כמובן לערער על כך ולהקדים את תאריך השריפה).
2. הרעב הנורא המתואר, מתאים לתקופת המצור על ירושלים (לא במובן הרחב של לשון הגמרא "צר עלה שלוש שנים", אלא כפשוטו מצור על ירושלים עצמה). המצור התחיל בניסן תת"ל, ועדיין לא היה הרמטי. הוא התחזק ע"י דייק בסיוון (לפי איכה רבה ריב"ז יצא לאחר שראה שהמורדים שולקים תבן ושותים את מימיו. בוודאי שמדובר בתקופת המצור ממש).
3. אספסינוס התמנה לקיסר כבר בתמוז תתכט - כחצי שנה לפני שריפת המחסנים, וכשנה לפני המצור.

אני מניח שיהיו שיאמרו שהגמרא שנכתבה מאות שנים לאחר החורבן, לא קיבלה את הפרטים ההיסטוריים באופן מלא, אלא קטעי-מידע שונים, וחיברה אותם יחד לסיפור ארוך, תוך השלמת קטעים ע"פ ההיגיון, מה שלא תמיד מדויק.
האם יש לכם זוויות אחרות ליישב את שאלה זו?

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר