סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 108

דף לא עמוד א
* מחלוקת אביי ורבא (אם בעל חוב למפרע הוא גובה או מכאן ולהבא הוא גובה) היא רק במקרה בו המלוה מכר או הקדיש את הקרקע המשועבדת לו בחובו קודם שהגיע זמן הפירעון.
* יתומים שגבו קרקע בחובת אביהם - בעל חוב חוזר וגובה אותה מהן.
* לדעת רבי נתן: הנושה בחברו מנה וחברו בחברו - מוציאים מזה ונותנים לזה.

דף לא עמוד ב
* לדעת רבי יצחק: בעל חוב קונה משכון. (לדעת ת"ק דין זה הוא רק בישראל שלקח משכון מישראל, ולדעת רבי מאיר דין זה הוא גם כאשר ישראל לקח משכון מנכרי).
* חנות של ישראל ופועלים נכרים נכנסים לשם - חמץ שנמצא שם אחר הפסח אסור, חנות של נכרי ופועלים ישראלים נכנסים לשם - חמץ שנמצא שם אחר הפסח מותר.
* חמץ שנפלה עליו מפולת (לדעת רבן גמליאל: כל שאין הכלב יכול לחפש אחריו, דהיינו עומק שלושה טפחים) הרי הוא כמבוער, אך צריך לבטל אותו בליבו.
* כספים אין להם שמירה אלא בקרקע (בעומק טפח).

מספר צפיות: 96

דף לב עמוד א
* זר שאכל פירות תרומה בשוגג, ועליו לשלם על אכילתם בפירות אחרים, וכשבא לשלם התייקרו הפירות - הגמרא מתלבטת אם משלם לפי מידה (=כפי הכמות שאכל) או לפי דמים (=כפי השווי של מה שאכל).
* הגמרא מנסה להוכיח מברייתא ומהמשנה בעמוד הקודם שלפי מידה הוא משלם, אך דוחה את ניסיונות ההוכחה האלו.
* הגמרא מביאה שיש מחלוקת תנאים אם זר האוכל תרומה בשוגג משלם לפי מידה או לפי דמים.

דף לב עמוד ב
* אביי מבאר שרבי אליעזר בן יעקב ורבי עקיבא ורבי יוחנן בן נורי סוברים שחמץ בפסח אסור בהנאה.
* שיעור אכילת תרומה בשוגג על ידי זר שמתחייבים עליה קרן וחומש - לדעת ת"ק: כזית, לדעת אבא שאול: כשיש במה שאכל שווי פרוטה.
* רב פפא סבר שאבא שאול מצריך גם כזית וגם שווי פרוטה כדי לחייב זר באכילת תרומה בשוגג בקרן וחומש, אך דבריו נדחו ואף הוא חזר בו וסובר למסקנה שלאבא שאול די באכילת תרומה בשווי פרוטה כדי לחייבו.

מספר צפיות: 89

דף לג עמוד א
* הזיד במעילה - רבי אומר: במיתה, וחכמים אומרים: באזהרה.
* מר בריה דרבנא ורב נחמן בר יצחק נחלקו כיצד לבאר את הברייתא שבסוף העמוד הקודם, ומדבריהם נובע שנחלקו לגבי דין של נתכוין לחתוך את התלוש וחתך את המחובר (בשאר מצוות חוץ ממעילה) אם פטור או חייב.
* הגמרא מביאה מחלוקת אמוראים לגבי המקור לכך שאי אפשר להפריש תרומה מחמץ. (ואמוראים אלו נחלקו אם אי אפשר להפריש תרומה גם אם החמיץ הטבל בתלוש ולא רק במחובר).

דף לג עמוד ב
* רבי יוחנן סובר ש"משקין מיפקד פקידי", ורב חסדא סובר ש"משקין מיבלע בליעי".
* מותר להדליק בפת ובשמן של תרומה שנטמאת (כי מדובר שאין בהם חשש תקלה), ונחלקו האמוראים אם מותר להדליק בחיטין של תרומה שנטמאו (כשלאחר שנטמאו שולקן ואח"כ זורקן לבין העצים והן נמאסות).

מספר צפיות: 66

דף לד עמוד א
* רבא בר מתנה התקשה בדברי המשנה ממסכת תרומות האומרת ש"שתילי תרומות שנטמאו ושתלן - טהורים מלטמא ואסורים מלאכול".
* רבה מבאר שהכוונה שאסורים באכילה לזרים כדין גידולי תרומה, ונדחו דבריו (כי אין בכך חידוש, כי דין זה נאמר כבר במשניות אחרות), ורבא בר מתנא מבאר שהכוונה שאסורים לכהנים כי נפסלו בהיסח הדעת, ונדחו דבריו (כי לדעת רבי יוחנן היסח הדעת הוא פסול טומאה).
* רבי יוחנן וריש לקיש נחלקו אם היסח הדעת הוא פסול טומאה או פסול הגוף.

דף לד עמוד ב
* רבי יוחנן מקשה (מסוף העמוד הקודם) משתי ברייתות על ריש לקיש, והקושיות נדחות.
* רבי ירמיה מבאר, שכוונת המשנה ממסכת תרומות היא ששתילי התרומה שנטמאו ושתלם אסורים באכילה אף לכהנים, משום מעלה שעשו חכמים שלא תהא הזריעה מטהרת אותם.
* חכמים עשו מעלה במי החג שהקדישם שלא תועיל להם השקה, ונחלקו האמוראים אם דין זה הוא רק אם הקדישם בכלי שרת או אף אם הקדישם בפה בלבד.

מספר צפיות: 63

דף לה עמוד א
* לדעה המובאת במשנה: ניתן לצאת ידי חובת מצה בלילה הראשון של פסח במצה העשויה מחמשת מיני דגן אך לא במצה העשויה מאורז ודוחן, ורבי יוחנן בן נורי (בברייתא) חולק.
* עיסה שנילושה ביין ושמן ודבש - אין חייבים על חימוצה כרת (תוס': אך יש בה איסור לאו), והטעם לכך למסקנת הגמרא הוא כי מי פירות לא מחמיצים.

דף לה עמוד ב
* לדעת בית הלל ניתן להאכיל את העניים ואת אנשי הצבא דמאי, ולכן ניתן לצאת ידי חובת מצה באכילת מצה של דמאי.
* ניתן לצאת ידי חובת מצה גם באכילת מצה של מעשר ראשון שנטלה ממנו תרומת מעשר אך לא תרומה גדולה - וזה כאשר הקדים הלוי בעוד התבואה בשיבולים ליטול את המעשר ראשון לפני שהכהן נטל את התרומה הגדולה.
* ניתן לצאת ידי חובת מצה באכילת מצה של מעשר שני והקדש שנפדו, אף אם כאשר הבעלים פדה הוא נתן את הקרן ולא את החומש.
* כהנים יוצאים ידי חובת אכילת מצה בחלה ובתרומה, ואין צורך שתהיה המצה ראויה לאכילה לכל אדם כדי לצאת בה ידי חובת מצה.
* הגמרא מביאה ברייתא ובה המקור לכך שאין יוצאים ידי חובה במצה של איסור.

מספר צפיות: 79

דף לו עמוד א
* לדעת רבי יוסי הגלילי: לא יוצאים ידי חובה במצה של מעשר שני בתוך ירושלים, ורבי עקיבא חולק.
* לדעת רבי עקיבא: בליל יום טוב ראשון של פסח לא יוצאים ידי חובת מצת מצוה במצה שנילושה ביין שמן ודבש.
* לדעת כולם אין ללוש בפסח את העיסה במים פושרים כי הם ממהרים להחמיץ
* לא יוצאים במצת ביכורים בירושלים, ודין זה נלמד מהפסוק "בכל מושבתיכם תאכלו מצות".

דף לו עמוד ב
* מעשר שני שנטמא - פודים אותו אפילו בירושלים.
* ביכורים אסורים לאונן, ורבי שמעון מתיר.
* "לחם עוני" - פרט ללחם חלוט (מבושל ברותחין) ואשישה (גלוסקה גדולה), שלא יוצאים בהם ידי חובת מצה.

מספר צפיות: 87

דף לז עמוד א
* למסקנת הגמרא: לדעת בית שמאי אסור לאפות ביום טוב פת מרובה (=הרבה חררין ביחד), משום שטורח טרחה שאינה לצורך היום, ובית הלל מתירים.
* לדעת ת"ק בברייתא: לכתחילה אין עושים מצות שמשורטט עליהם ציורים, כי זה עלול להחמיץ עד שמסיימים להכין את זה. (והתנאים האחרים בברייתא מביאים אופנים בהם מותר).
* מעשה אילפס (כלי העומד על גבי האש ולא בתנור) - לדעת ריש לקיש פטורים מחלה, ולדעת רבי יוחנן חייבים בחלה.

דף לז עמוד ב
* הגמרא מקשה מברייתא על רבי יוחנן, ורבי יוחנן מתרץ שזו מחלוקת תנאים ומנסה להוכיח זאת מברייתא אחרת אך הגמרא דוחה את ההכרח שבהוכחה שלו.
* עיסה הנעשית מחיטים של מעשר שני - לדעת רבי מאיר: פטורה מחלה, ולדעת חכמים: חייבת בחלה.

מספר צפיות: 86

דף לח עמוד א
* מצות של מעשר שני - לדעת רבי מאיר: אין אדם יוצא בה ידי חובתו בפסח, ולדעת חכמים: כן יוצא.
* אתרוג של מעשר שני - לדעת רבי מאיר: אין אדם יוצא בה ידי חובתו ביום טוב של סוכות, ולדעת חכמים: כן יוצא.
* מצה העשויה מחלה שהופרשה מעיסה של מעשר שני - לפי הלישנא הראשונה בגמרא, רבי שמעון בן לקיש הסתפק אם לדעת רבי עקיבא יוצאים ידי חובה במצה זו.
* מצה העשויה מחלה שהופרשה מעיסת חולין שנקנתה בכסף של מעשר שני בירושלים - לפי הלישנא השניה בגמרא, רבי שמעון בן לקיש הסתפק אם לדעת רבי יהודה יוצאים ידי חובה במצה זו.

דף לח עמוד ב
* המקור לכך שלא יוצאים ידי חובת מצה בחלות תודה ורקיקי נזיר שעשאן האדם לצורך עצמו - לדעת רבה: מהפסוק "ושמרתם את המצות", לדעת רב יוסף: מהפסוק "שבעת ימים מצות תאכלו".
* הגמרא מבארת מדוע יש צורך במקור הנ"ל ולא ניתן למעט מצות אלו מהפסוק "לחם עוני" או מכך שזו מצה עשירה או מכך שמצות אלו לא נאכלות בכל ישראל אלא רק בירושלים.
* הטעם לכך שיוצאים ידי חובת מצה בחלות תודה ורקיקי נזיר שעשאן למוכרן בשוק זה בגלל שמתחילת עשייתן המחשבה היתה שאם לא יצליח למוכרן הרי שמתכנן לצאת בהם ידי חובת מצה.

מספר צפיות: 88

דף לט עמוד א
* במשנה ובברייתות מבואר באלו מיני ירקות מרים יוצאים בהם ידי חובת מרור.
* עבור המרור: מצוה בחזרת יותר משאר מינים.
* "חסא" נקראת כך כי חס הקב"ה עלינו.
* למה נמשלו מצריים כמרור ("וימררו את חייהם")? - לומר לך מה מרור זה שתחילתו רך (בתחילת גידולו) וסופו קשה, אף מצריים תחילתן רכה (נהגו עם ישראל ברכות) וסופן קשה.
* הגמרא מבררת מנין ש"מרור" הוא דוקא מין ירק.

דף לט עמוד ב
* רב חידש שחזרת נזרעת כשאר מיני ירקות (בערוגה של ששה טפחים עם ארבעה מינים נוספים) למרות שסופה להתקשות ולעשות עבה יותר.
* לדעת רב חסדא: מה שנאמר במשנה שיוצאים ידי חובת מרור גם בירקות יבשים, זה רק בקלח שלהם, אבל בעלים שלהם יוצאים רק כשהם לחים.
* נחלקו התנאים אם יוצאים ידי חובת מרור בירקות כמושים.
* לדעת רבא: לא יוצאים ידי חובה במרור של מעשר שני לדעת רבי יוסי הגלילי.
* בצק אפוי אינו מחמיץ גם אם מבשלו לאחר מכן.
* קמח שנופל לתוכו מים הדולפים מהגג - אפילו אם נופלים כל היום כולו אינו בא לידי חימוץ, ודין זה הוא דוקא אם נופלות עליו הטיפות בסמיכות זו אחר זו ללא הפסקה.

מספר צפיות: 82

דף מ עמוד א
* אביי חזר בו והתיר לחרוך שתי שיבולים יחד כי לדעתו המים שיוצאים משיבולת אחת לא נבלעים בשניה, ורבא התיר כי לדעתו מי פירות אינן מחמיצין.
* לדעת הברייתא: אין לותתין שעורין בפסח, לדעת רבה: בעל נפש יחמיר לא ללתות אפילו חיטין, לדעת רב נחמן: אין צורך להחמיר.
* ללתות חיטין בפסח לדעת רבא - לפני שחזר בו: אסור לכל אדם, לאחר שחזר בו: מותר ללתות, לאחר ששוב חזר בו: מצוה ללתות.

דף מ עמוד ב
* ספינה מלאה חיטין שטבעה בנהר לפני פסח: רבא התיר בתחילה למכור לנכרים, ולאחר שחזר בו התיר למכור רק לישראלים בכמות מועטת לכל אחד כדי שיסיימו זאת לפני פסח.
* לדעת ת"ק: מותר לתת קמח בתבשיל ומיד אח"כ לתת עליו את החומץ, ולדעת יש אומרים: מותר גם בסדר הפוך, ולדעת עולא: אסור בכל מקרה משום הרחקה.
* אסור לתת קמח לתוך חרוסת ואם נתן ישרף מיד, ואם נתן קמח לתוך חרדל - לדעת רבי מאיר: ישרף מיד, ולדעת חכמים (וכך פסק שמואל): מותר אף לאכול מיד.

מספר צפיות: 59

דף מא עמוד א
* התנאים נחלקו מה המקור לכך שאסור לאכול קרבן פסח המבושל בשאר משקין, ונחלקו אם גם צלי קדר אסור.
* בשלו לקרבן פסח ואח"כ צלאו או שצלאו ואח"כ בשלו - חייב מלקות על אכילתו.
* קרבן פסח שצלאו כל צורכו - לא חייב מלקות על אכילתו.
* אכל כזית בשר חי מקרבן פסח - לא חייב על כך מלקות, אך גם לא מותר לכתחילה לאוכלו חי.
* המבשל בחמי טבריא בשבת - פטור, ופסח שבשלו בחמי טבריא - חייב כי עבר משום צלי אש.

דף מא עמוד ב
* אכל קרבן פסח כשהוא נא או כשהוא מבושל - לדעת רבא: לוקה שתים, לדעת אביי: לוקה אחת.
* אכל כזית נא מקרבן פסח בערב פסח מבעוד יום - פטור ממלקות, אך אם אכל כזית נא בליל פסח משחשיכה - חייב מלקות.
* אכל כזית צלי בערב פסח מבעוד יום - לא פסל את עצמו מלאוכלו בליל פסח עם בני החבורה שנמנה עמהם על פסח זה במקום אחר.
* לדעת רבי: גם אם בישל את קרבן הפסח בערב פסח מבעוד יום ואכלו משחשיכה חייב מלקות.
* אכל כזית מקרבן פסח כשהוא צלי בערב פסח מבעוד יום - חייב מלקות.

מספר צפיות: 61

דף מב עמוד א
* כל המתפיס תמימים לבדק הבית עובר בעשה ובלא תעשה.
* אשה לא תלוש בצק למצות לפסח אלא במים שלנו (במים ששהו בלילה מחוץ למעיין).
* אשה לא תלוש בחמה ולא בחמי חמה ולא במים הגרופין מן המולייר, ואם עברה ולשה בהם ולא החמיץ הבצק - נחלקו האמוראים אם מותר לאכול מצות אלו.
* המשנה הראשונה בפרק שלישי, המתחיל בעמוד זה, מפרטת מיני תערובות חמץ וחמץ נוקשה ואת דינם.

דף מב עמוד ב
* בתחלה כשהיו מביאין נסכים מיהודה לא היה יינם של יהודה מחמיץ עד שנותנין לתוכן שעורין והיו קורין אותו חומץ סתם, ועכשיו אין יינם של אדומיים מחמיץ עד שנותנין לתוכן שעורין וקורין אותו חומץ האדומי.
* בראשונה הלוקח חומץ מעם הארץ אינו צריך לעשר מפני שחזקה אינו בא אלא מן התמד (והאמוראים נחלקו בביאור דין זה), ועכשיו הלוקח חומץ מעם הארץ צריך לעשר שחזקתו אינו בא אלא מן היין.
* הגמרא מבארת לאורך העמוד את המינים השונים שהוזכרו במשנה בעמוד הקודם.

1 2 3 4 5 6 7 8
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר