סקר
לקראת סיום מסכת עירובין






 

טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו  


פרנסני ככלב וכעורב - עורב
 

"רבי פתח אוצרות בשני בצורת, אמר: יכנסו בעלי מקרא בעלי משנה בעלי גמרא בעלי הלכה בעלי הגדה, אבל עמי הארץ אל יכנסו. דחק רבי יונתן בן עמרם ונכנס. אמר לו רבי פרנסני, אמר לו: בני קרית, אמר לו לאו, שנית, אמר לו לאו, אם כן במה אפרנסך? אמר לו פרנסני ככלב וכעורב פרנסיה וכו' (בבא בתרא, ח', ע"א).


שם עברי: עורב   שם באנגלית: Crow, raven   שם מדעי: Curvus

שמות נרדפים במקורות: עורבא, עורבתא (נקבה), פושקנצא (נקבה), קורקור


נושא מרכזי: מה משותף לעורב ולכלב בדברי רבי יונתן בן עמרם?


מסופר בסוגייתנו שרבי יונתן בן עמרם ביקש להתפרנס ככלב ועורב. להשוואה זו נדרשו המפרשים. רש"י במקום מפרש: " ככלב וכעורב - שחס הקב"ה עליהם (שבת קנ"ה) שנאמר יודע צדיק דין דלים (משלי כט) לפי שהכלב מזונותיו מועטין לפיכך שוהה אכילתו במעיו שלשת ימים(1) וגבי עורב כתיב לבני עורב אשר יקראו (תהלים קמ"ז) לפי שהעורב אכזרי על בניו והקב"ה מזמין להן יתושין מתוך צואתם ואוכלין". אולי הרחמים קשורים גם לחטאם: "תנו רבנן: שלשה שמשו בתיבה וכולן לקו ואלו הן חם וכלב ועורב" (ילקוט שמעוני בראשית פ"ח רמ"ז נ"ח). גם הכלב וגם העורב מקבלים את מזונם בחסד ולא בזכות. לדעתו של מנחם דור (2) הדמיון בין בעלי החיים הוא בכך שפרנסת שניהם על האדם. גם העורב ניזון מהאדם כדברי הגמ' בשבת (קכ"ו ע"ב): "רבן שמעון בן גמליאל מתיר בלוף מפני שהוא מאכל עורבין וכו'". ייתכן גם לפרש ששני בעלי חיים אלו דומים בכך שהם גרים בשכנותו של האדם וניזונים ממפלי שולחנו. למעשה יש כאן אפילו צד של בזיון שהרי לגבי הכלב נאמר "וְאַנְשֵׁי קדֶשׁ תִּהְיוּן לִי וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לא תאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אתוֹ" (שמות כ"ב ל'). רבי יונתן בן עמרם שלא רצה להנות מכבוד תורה ביקש מרבי לזון אותו במעמד נמוך מאשר עני המחזר על הפתחים ומקבל נדבה באופן מכוון. הוא ביקש מזון משיירים הנזרקים אגב אורחא. 

בדברי הגמ' נאמר שלאחר שרבי זן את רבי יונתן בן עמרם הוא הצטער. מתקשים המפרשים מדוע שינה רבי את דעתו לאחר מעשה? פירוש מעניין נמצא בהעמק דבר (בראשית פרק ח פסוק ז (הרחב דבר)). לדעתו הבין רבי שרבי יונתן בן עמרם מבקש מזון בשכר עבודת נקיון. פרנסני ככלב ועורב המנקים את החצר משרצים ושיירי מזון. לאחר שקיבל את אכלו לא עסק רבי יונתן בן עמרם בניקוי אלא פנה ללמוד תורה וא"כ לדעת רבי היה כאן מקח טעות.

על הזיקה שבין הכלב והעורב אנו לומדים בסוגיה נוספת: "תנו רבנן היו לפניו שתי חתיכות אחת של שומן ואחת של חלב בא ישראל ואכל את הראשונה בא עובד כוכבים ואכל את השניה חייב וכן כלב וכן עורב וכו'" (כריתות י"ח ע"א).
 

       
תמונה 1. עורב שחור          צילם: Diliff  

תמונה 2. עורב אפור          צילם: משה חובב 

    


(1) כֶּלֶב שֶׁאָכַל בְּשַׂר הַמֵּת וּמֵת הַכֶּלֶב וּמֻטָּל עַל הָאִסְקֻפָּה ... כַּמָּה תִשְׁהֶה בְמֵעָיו, שְׁלשָׁה יָמִים מֵעֵת לְעֵת. בָּעוֹפוֹת וּבַדָּגִים, כְּדֵי שֶׁתִּפּוֹל לָאוּר וְתִשָּׂרֵף, דִּבְרֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן. רַבִּי יְהוּדָה בֶן בְּתֵירָא אוֹמֵר, בָּעוֹפוֹת וּבַדָּגִים, מֵעֵת לְעֵת (אהלות י"א ז'). אמנם מדובר בכלב מת אך ניתן להניח שגם בכלב חי העיכול איטי יותר בהשוואה לבעלי חיים אחרים.
(2) החי בימי המשנה המקרא והתלמוד (עמ' 121).
 

רשימת מקורות:

אנציקלופדיה "החי והצומח בא"י" כרך 6 (עמ'  418-429).
מ. דור, החי בימי המשנה המקרא והתלמוד (עמ' 121).


 

לעיון נוסף:

בפורטל הדף היומי:

לזיהוי העורב ותאורו. "המפלת דמות עורב". 


 

א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - raananmoshe1@gmail.com
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.

 



כתב: ד"ר משה רענן.    © כל הזכויות שמורות

הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר