סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ירקבו, אם היו אלה מעות וכלי מתכותיוליכם לים המלח, שם יאבדו. ואיזהו עיקור? נועל דלת בפניה שלא תאכל, והיא מתה מאיליה! ומדוע עושה בדרך זו ולא על ידי השרת פרסות?

אמר אביי: שאני התם [שונה שם] בהקדש, שאין משירים את הפרסות משום בזיון קדשים. אגב שהובאה ברייתא זו, שואלים: אם צריך להמית את בעל החיים שהוקדש, מדוע לא יעשו בדרך פשוטה יותר, ונשחטיה מישחט [שישחט אותו]! ומשיבים: אם יעשה כן אתו בהו [יבואו בהם] לידי תקלה שמא יבואו לאכול מבשרו, ונמצאים נהנים מן ההקדש.

ושואלים: ולישויה גיסטרא [ושיעשהו שבר כלי], שיחבול וישחיתנו וייעשה נבילה, ובוודאי לא יבואו לאוכלו, ולמה לצער אותו במניעת אוכל עד שימות? אמר אביי, אמר קרא [הכתוב]: "ונתצתם את מזבחתם [וגו'] "לא תעשון כן לה' אלהיכם" (דברים יב, ג —ד)

משמע שדבר של קודש אסור להשחית אותו בידיים. רבא אמר טעם אחר, מדוע אינו משיר פרסותיה של בהמה שהקדיש — מפני שנראה הוא במעשה זה כמטיל מום בקדשים. ותוהים: מהי לשון זו של נראה? הלוא מום מעליא [מעולה, גמור] הוא, והוא איסור של תורה! ומשיבים: הני מילי [דברים אלה] אמורים בזמן שבית המקדש קיים, דחזי [שראויה] בהמה להקרבה והוא מטיל בה מום, ואולם השתא דלא חזי [עכשיו שאינה ראויה] להקרבה לית לן בה [אין לנו בכך] איסור מן התורה של הטלת מום בקדשים, ואינו אלא נראה כעושה כן.

ומקשים: וליהוי [ושיהא זה] נחשב כדינו של מטיל מום בבעל מום, דאף על גב דלא חזי [שאף על פי שאינו ראוי] להקרבהאסור בכל זאת להטיל בו מום! ומשיבים: יש להבחין בין בעל מום בזמן המקדש, לבהמה זו שבימינו, בעל מום, נהי [אם אמנם] דלא חזי לגופיה [שאינו ראוי לגופו], מכל מקום לדמי חזי [לדמים הוא ראוי], להקריב בדמיו בהמה אחרת, ואם כן יש בו צד של הקרבה, ולכן אסור להטיל בו מום. לאפוקי הכא, דלא לדמי חזי ולא לגופיה חזי [להוציא כאן, בימינו, שלא לדמים הוא ראוי ולא לגופו הוא ראוי].

א אשכחיה [מצא אותו] ר' יונה לר' עילאי דקאי אפיתחא [שעומד על פיתחה] של העיר צור, אמר ליה [לו]: קתני [שנינו] "בהמה תיעקר", עבד שקנה שם מאי [מה] דינו? והסביר את שאלתו: עבד ישראל לא קא מיבעיא [נשאלת] לי שאלה זו, שכן ברור שאין האדון רשאי לפגוע בו, כי קא מיבעיא [כאשר נשאלת] לי השאלה, הרי זה בעבד גוי, מאי [מה] דינו? אמר ליה [לו]: מאי קא מיבעיא לך [מה, מדוע נשאלת לך השאלה]? הרי תניא [שנויה ברייתא]: הגוים והרועי בהמה דקהלא מעלין אותם מן הבור ולא מורידין אותם בידיים לבור, הרי שאסור לגרום להם מיתה.

אמר ליה [לו] ר' ירמיה לר' זירא: קתני [שנינו] בברייתא השנייה לעיל שלוקחין (קונים) מהן ביריד של גוים בהמה עבדים ושפחות, האם הכוונה היא דוקא עבד ישראל או דלמא [שמא] אפילו עבד גוי? אמר ליה [לו]: מסתברא [מסתבר] שמדובר דווקא בעבד ישראל, דאי [שאם] עבד גוי למאי מיבעי ליה [למה צריך אותו]? מה הטעם להתיר לו לקנות אותו? כי אתא [כאשר בא] רבין מארץ ישראל לבבל אמר בשם ר' שמעון בן לקיש: אפילו עבד גוי קונים מהם, מפני שמכניסו תחת כנפי השכינה כשנעשה עבד לישראל ומתגייר.

אמר רב אשי על הסבר זה: אטו [וכי] כשקונה בהמה מאי [מה] "מכניס תחת כנפי השכינה" איכא [יש], שהותר הדבר? אלא מותר הדבר משום מעוטייהו [מיעוטם] שממעט מנכסיהם של הגוים, והכא נמי דממעטי שרי [וכאן גם כן משום שמתמעטים על ידי כך מנכסיהם מותר הדבר].

מסופר, ר' יעקב זבן סנדלא [קנה סנדלים] ביריד, ר' ירמיה זבן פיתא [קנה פת]. אמר ליה חד לחבריה [לו אחד לחבירו]: יתמא [יתום] כלומר, שאין לו רב ומדריך, עבד רבך הכי [וכי עשה רבך כן]? אמר ליה אידך [לו האחר]: יתמא, עבד רבך הכי [יתום, וכי עשה רבך כן]? ומסבירים, ובאמת, תרוייהו [שניהם] מבעל הבית זבון [קנו], וכל חד וחד [אחד ואחד] סבר: חבראי מתגר זבן [חברי מסוחר קנה], שאמר ר' אבא בריה [בנו] של ר' חייא בר אבא: לא שנו שאסור לקנות ביריד של גוים אלא דווקא בלוקח מן התגר, משום דשקלי מיכסא מיניה [שלוקחים מכס ממנו] לעבודה זרה ונמצא מהנה אותה מנכסיו, אבל בלוקח מבעל הבית, דלא שקלי מיניה מיכסא [שאין נוטלים ממנו מכס]מותר.

אמר ר' אבא בריה [בנו] של ר' חייא בר אבא: אילמלא [אם] היה ר' יוחנן הא זימנא באתרא דקא שקלי מיכסא [בזמן הזה במקום שנוטלים מכס], אפילו מבעל הבית הוה אסר [היה אוסר] לקנות, שגם מהם נוטלים. אלא אינהו, היכי זבון [הם, איך קנו]? מבעל הבית שאינו קבוע זבון [קנו].

ב משנה אלו דברים אסורים למכור לגוי בכל זמן, משום שמשתמשים בהם במיוחד לתקרובת עבודה זרה: אצטרובלין, ובנות שוח, ופטוטרות (שיבוארו להלן בגמרא), ולבונה, ותרנגול הלבן. ר' יהודה אומר: מותר למכור לו תרנגול לבן בין התרנגולין כאשר הגוי קונה כמה תרנגולים שונים יחד; ובזמן שהוא בפני עצמוקוטע את אצבעו ומוכרו לו, לפי שאין הם מקריבים חסר לעבודה זרה.

ושאר כל הדברים, סתמן שקונה ממנו סתם — מותר, ופירושן כשפירש שהוא לשם עבודה זרה — אסור; ר' מאיר אומר: אף דקל טב, וחצב, ונקלבאסור למכור לגוים.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר